Ce i-au cerut angajații Poștei Craiova directorului general al Companiei și cu ce spun că se confruntă șefii

Genți și uniforme noi, dotări și salarii mai mari, pe scurt condiții de lucru mai bune, asta i-au spus că-și doresc angajații Regionalei de Poștă Craiova directorului general Valentin Ștefan, care a făcut, astăzi, o vizită de lucru în Bănie. Regionala are circa 2.500 de angajați, însă, așa cum se întâmplă deja în toată țara, mulți dintre ei au început să se pensioneze, iar în viitorul apropiat se estimează că cifra pensionărilor va fi una însemnată,undeva la 1.500 de oameni care vor părăsi Compania de Poștă Română din acest motiv. Problema este că nimeni nu vrea să le ia locul, majoritatea salariaților fiind plătiți cu minimum pe economie, susține chiar directorul Poștei Române. Soluții există pentru a opri declinul Poștei Române, atât din punct de vedere al forței de lucru, dar și economic și logistic, mai spune în același timp conducerea Poștei. Toate sunt prevăzute într-un (nou) Memorandum privind implementarea strategiei de dezvoltare și diversificare economică a Companiei Naționale ”Poșta Română” S.A., prin digitalizare, automatizare, robotizare și tehnologizare, creșterea calității serviciilor, creșterea relevanței Companiei” pe piața globală și asigurarea unui plan de continuitate.

Concret, susține directorul general Valentin Ștefan, este necesar ca, în primul rând, angajații Poștei să fie mai bine plătiți. Nu de alta, dar cei mai mulți dintre ei au salariul minim pe economie, circa 17.000 dintre cei 24.000, iar restul ar avea salariul mediu pe economie, de circa 1800 lei lunar. În plus, mulți au ajuns la vârsta pensionării și, odată plecați, locul rămâne liber, fiindcă e lesne de înțeles că nimeni nu-și dorește să mai lucreze aici. Soluția conducerii este reducerea personalului TESA de la nivel central (de la 1000 de posturi, la 600) și redistribuirea economiilor din salarii către lefurile factorilor poștali și a oficianților. O primă creștere a salariilor ar trebui să aibă loc în august 2022, apoi în ianuarie și august 2023. Mai mult, salariații ar urma să primească și stimulente financiare în funcție de randamentul la serviciu: bonusarea pentru servicii extra poștale.

Poșta se uită în ”ograda vecinilor”

Deși recunosc că Poșta are ”o imagine prăfuită”, că sunt multe de făcut, directorii Companiei susțin că, din păcate, nici ideea românilor că Poșta Română ”e vinovată de toate” nu e dreaptă. Doru Câplea, directorul Regionalei Craiova spune că nu de puține ori a fost sunat de cunoștințe, dar și de simpli cetățeni, care i-au reproșat că serviciile de curierat au fost proaste, deși firmele erau unele private, fără nicio legătură cu Poșta Română. ”Se face o mare confuzie între Poșta Română și diverse firme private care, spre exemplu, ar trebui să livreze scrisori de la instituții, dar nu o fac, iar oamenii cred că este vorba despre noi. Chiar la Craiova am avut această problemă, cu o firmă care are contract cu primăria, pentru a le înmâna cetățenilor diverse înștiințări, dar care nu o face profesionist. Noi nu avem nicio legătură. Firma respectivă a câștigat licitația cu niște prețuri cu mult sub ceea ce este realizabil. Legislația nu prevede că trebuie să aibă un anumit număr de angajați, condiția este prețul cel mai mic, iar apoi societățile acestea de apartament nu reușesc să-și facă treaba”, spune Câplea (foto jos).

Reprezentanții Poștei Române se uită, însă, și la exemplele pozitive de la concurență și vor să introducă, la rândul lor, de anul acesta, sistemul de cutii poștale digitale

Regionala Craiova nu ”cochetează” cu Auchan în toată țara

Deși s-a dus vestea că Poșta Română s-a ”cuplat” cu Auchan ca să vândă în interiorul oficiilor poștale diverse produse ne/alimentare, directorul Ștefan spune că deocamdată acest lucru nu se va întâmpla decât în cadrul programului pilot de la Pitești. ”Parteneriatul cu Auchan nu este ceva nou, noi nu inventăm nimic nou, doar ne updatăm la prezent. De 30 de ani Poșta Română a avut acest tip de parteneriat, de tip consignație, în care s-au vândut diverse produse, chiar și hârtie igienică, săpunuri etc., care reprezenta 5% din cifra de afaceri. Acum, este undeva sub 1%. Vom vedea cum funcționează la Pitești și apoi vom decide dacă vom extinde ideea”, a explicat Ștefan.

Poșta ar vrea să ofere burse școlare și vrea parteneriate în vederea pregătirii forței de muncă specializată

Reprezentanții de la nivel central al Poștei susțin că au început să facă demersuri pentru ca 3 noi ocupații să fie recunoscute legal. Însă, până ca ele să apară ar fi nevoie și de programe școlare duale, în care elevii să fie instruiți, iar de pe băncile școlii să poată ajunge să lucreze direct la Poșta Română. ”Vrem să oferim burse școlare și studențești, încă nu știm exact câte, lucrăm la un proiect, și, totodată, ne dorim să introducem 3 ocupații noi în Clasificarea Ocupațiilor din România, fiindcă nu există. Deocamdată, nu avem cadrul legal pentru acordarea burselor”, a declarat Valentin Ștefan directorul general al Companiei Poșta Română (foto jos)

.

În altă ordine de idei, la nivel regional, directorul Doru Câplea spune că se fac pași în modernizarea companiei la nivel regional. Anul acesta, urmează ca 270.000 de lei să fie investiți în reabilitarea Centrului de Tranzit Craiova. În 2020 s-au dat bani pentru achiziționarea a 29 autovehicule, iar în 2021 s-au investit bani în echipamentele și dotările IT: au fost cumpărate 379 stații și monitoare, 29 multifuncționale laser, 105 scanere fixe și mobile și 21 laptopuri cu care au fost dotate Oficiile Poștale din Oltenia. „Mai avem încă foarte multe clădiri de renovat și modernizat, dar toate aceste lucruri sunt făcute din fonduri proprii și nu de la bugetul de stat. În anul 2020 am reușit să renovăm și reabilităm 11 obiective, iar în anul 2021, 12 obiective”, spune Doru Câplea, director Regional Sucursala Craiova.

Dar, înainte de toate, mai este o mare problemă, după cum a subliniat directorul general Ștefan: mentalitatea angajaților. ”Degeaba dotăm subunitățile cu tehnologii de ultimă oră, dacă angajații refuză să lucreze cu ele. Din păcate, sunt și situații dintr-acestea”. Valentin Ștefan afirmă că Poșta Română poate și se va schimba ”la față” în doi ani. Și, mai spune conducerea Companiei, nu este un termen optimist, ci perfect realizabil. ”Este o companie învechită, este un mamut, dar este incredibil cât de ofertantă este din toate punctele de vedere. Pentru mine nu este doar o provocare relansarea ei, ci și o plăcere”, declară Ștefan. Acesta ocupă funcția de director general din iunie 2021, este licențiat în Istorie, la Universitatea București a studiat limba rusă timp de un an la Universitatea de Stat din Sankt Petersburg, apoi a urmat un Masterat în ”Studii ruse”, la Universitatea Carolinei de Nord din Chapel Hill, conform CV-ului postat pe site-ul Poștei Române. În trecut a lucrat la ONU, în New York, apoi la Washington, ca specialist anti-fraudă. În 2019 a revenit în țară, în 2020 a devenit director adjunct al Companiei Poșta Română, iar din 2021 director general.  

Foto: Remus Badea

Adauga comentariu