Ce spune șeful Gărzii de Mediu Dolj despre confiscarea, în premieră la Craiova, a unei camionete încărcată cu saci de moloz

Confiscarea unui autoturism identificat ca făcând transport neautorizat de moloz pe teritoriul Craiovei, pentru prima dată în istoria orașului, a generat un val de critici și nemulțumiri la adresa Poliției Locale Craiova și a Gărzii de Mediu Dolj, (cele două instituții care au acționat ”în forță” într-un caz banal de ”trafic de moloz”). Într-un fel, majoritatea justificate. De ce (doar) acest proprietar, de ce (abia) acum, în baza a ce? au curs valurile de comentarii și întrebări la știrea zilei din 10 martie, de la Craiova, cum că, în premieră, o mașină care era încărcată cu moloz și nu avea niciun fel de documente a fost confiscată și proprietarul amendat cu însemnata sumă de 15.000 de lei.

Că cetățenii sunt supărați că gunoaiele menajere și resturile din demolări se înmulțesc în oraș și periferie, s-a tot văzut în ultima vreme, grației grupurilor de socializare cu temetica poluării, care s-au înmulțit, și a numeroaselor articole din presa locală și națională, prin care se cere imperios implicarea autorităților și aplicare legii. Că cetățenii s-au supărat când au aflat că un ”ghinionist” a rămas fără mașină și are de plătit și 150.000 de lei fiindcă se plimba cu sacii de moloz în vehicul, prin oraș, aveam să aflăm ieri. Primăria Craiova a oferit publicului primul ”cap” al nelegiuților care aruncă fără cap gunoaie de toate categoriile, după ce un echipaj al Localei l-a prins pe om cu sacii la purtător. De ce acum? Pentru că, anterior, în februarie a.c., a avut loc premiera, la București, unde, de asemenea, un autovehicul a fost confiscat pentru transport și depozitare ilegală de deșeuri, în conformitate cu prevederile HG nr. 1061/2008 privind confiscarea mijlocului de transport folosit la săvârșirea faptei. Altfel spus, pentru că, în sfârșit, în București și în municipiile reședință de județ, autoritățile s-au pus la masă și nu doar au vorbit, ci au încheiat protocoale de colaborare ca să pună, în sfârșit, în aplicare o lege care... exista deja. Și, pe bună dreptate

Simpla prezență a molozului într-o mașină oarecare este contravenție

De la bun început trebuie explicat faptul că este interzis, deci ilegal ca o personă fizică să transporte, îndiferent cu ce mijloc de deplasare, deșeuri de genul celor prezentate în spețele București și Craiova. (Așa a fost tot timpul, dar nu și-a asumat nimeni vreun astfel de control) Nici nu e necesar ca cel care face transportul să fie ”pândit” și lăsat să descarce reziduurile, prins în așa-zisul flagrant, fiindcă simpla prezență a molozului într-o mașină care nu e autorizată este contravenție și conduce la amendă și confiscarea vehiculului. Așadar, dacă Gheorghiță își demolează magazia și vrea să-i dea moluzul (proprietate personală) lui Ionel, dar pe drum este oprit de un echipaj de poliție locală sau națională și nu are acte care să arate de unde are și unde duce moluzul (și nici nu ar avea cum, fiindcă Gheorghiță e persoană fizică), ei bine, e bun de plată și rămâne fără vehicul.

Cel puțin, asta am înțeles noi de la comisarul-șef al Gărzii de Mediu Dolj, pe care l-am rugat să ne lămurească cu ce drept i-au luat omului camioneta și l-au amendat grosier.

”Confiscarea vehiculului de ieri, ca să fie lucrurile clarificate la solicitarea dvs, este prevăzută de lege, lege care trebuie cunoscută de orice cetățean. În speța de față este un act normativ care spune cum trebuie să transportăm pe teritoriul României deșeurile, care sunt de două feluri, pericoloase și nepericuloase. Deșeul nu trebuie să-l confundăm cu un material. Deșeul, adică tot ce se aruncă, este reglementat de Legea nr. 211/2001 și de alte norme legislative care succed această lege organică, cum este HG nr. 1061/2008 care reglementează un segment și anume transportul deșeurilor. Revenind la cazul de la Craiova, transportul se face numai de către operatori autorizați, deci, nici nu intră în calcul persoane fizice. Așadar, nu este voie să pui în mașina personală, indiferent de ce tip este ea, și să te plimbi prin oraș. Când generăm deșeuri într-o gospodărie, indiferent de unde provin - din lucrări de demolare, din lucrări de construcții, din interioare ș.a.m.d. trebuie să apelăm la un operator autorizat. Pe raza municipiului Craiova este SC Salubritate Craiova, din subordinea Consiliului Local. Bineînțeles, în afară de acesta, mai sunt și alți operatori autorizați pentru colectare, transport, stocare, valorificare și /sau eliminare deșeuri, adică au autorizație de mediu ca să facă aceste operațiuni”, a explicat, la solicitarea Ziarului de Craiova, Gheorghe Călinoiu, comisarul-șef al Comisariatului Județean al Gărzii de Mediu (GM) Dolj.

Cum rămâne însă cu premiera confiscării, am insistat să aflăm de la conducerea GM Dolj, fiindcă legea exista și până ieri. De ce nu s-a aplicat?

”Foarte multă lume s-a ambalat pentru că până acum nu s-a aplicat întocmai HG nr 1061/2008 privind transportul deșeurilor, fiindcă, pentru a o aplica, legiuitorul a prevăzut cine sancționează: reprezentanții împuterniciți din Garda Națională de Mediu, ai MAI, ai Ministerului de Transporturi, Finanțe, Agricultură, deci toate aceste instituții sancționează cu același drept pe competența lor faptele contravenționale care se regăsesc în această HG. Pe chestiunea de ieri, noi, Garda de Mediu nu am fi putut să rezolvăm și să ajungem să aplicăm această HG fără sprijinul necondiționat al IPJ, al Poliției Locale, pentru că dumnealor sunt cei care au atribuții de imobilizare, de oprire, de verificare în trafic a încărcăturii ce se află într-un mijloc de transport. Noi, GM, nu putem să-i oprim. Atunci, dacă organul care dispune oprirea mijlocului de transport constată că e nevoie să vină un reprezentant al Gărzii de Mediu, să verifice încărcătura, atunci când nu există documente pentru ea, solicită prezența noastră și abia atunci intră pe competența noastră și putem spune dacă încărcătura respectivă rămâne pe zona noastră, pentru că sunt deșeuri, și atunci aplicăm prevederile legii. Ai depistat-o că e cu deșeuri, trebuie să te asiguri că aceste deșeuri ajung la un operator autorizat în vederea eliminării sau valorificării, lucru pe care noi l-am făcut. Am luat legătura cu Salubritatea și, pe cheltuiala proprietarului mașinii, deșeurile respective au fost predate către operatorul autorizat. După ce mașina a fost descărcată și cântărite deșeurile, mașina a fost condusă de un șofer profesionat de la RAT, sub escorta Serviciului Circulație al Poliției Locale Craiova, și a fost depozitată pentru păstrare pe platforma RAT, cu obligațiile de custode, care sunt precizate în protocolul încheiat între IPJ, Poliția Locală și RAT”, spune Gheorghe Călinoiu.

Protocolul

Cum e cu protocolul? ”Protocolul a pornit și s-a încheiat ca urmare a demersurilor făcute de Ministerul Mediului, care a avut un prim exemplu în București și apoi s-a dispus ca în marile orașe să se încheie aceste protocoale, încât să existe o colaborare precisă pe competențe și obligații pe care le are fiecare autoritate. Apoi s-au transmis circulare în teritorii în care au fost înștiințate în primă fază unitățle administrativ-teritoriale reședință de județ, despre oportunitatea încheierii lor, astfel încât să fie o abordare corectă, coerentă pe gestionarea deșeurilor, care este o problemă pentru fiecare mare oraș din România. Garda de Mediu nu poate să fie singură, în timp real, în orice parte din județ. Activitatea noastră de bază este poluarea industrială, economică. Pe chestiunea speței de ieri cu confiscarea vehiculului avem competență, dar în colaborare cu instituții gen IPJ, Poliția locală. Ei au în fiecare sector din oraș atribuții de patrulare, de verificare și, când constată în activitatea aceasta a lor de patrulare și verificare și opresc și găsesc astfel de transporturi, apelează la Garda de Mediu, care trebuie să verifice și să aplice prevederile legale”, explică șeful Gărzii de mediu Dolj. În Dolj, există 10 comisari de mediu.

Cât despre informația că la Craiova singurul operator autorizat să colecteze și să transporte molozul este Salubritatea, ei, bine, șeful GM Dolj spune așadar că există, totuși, și operatori privați autorizați să opereze deșeurile. De autorizare se ocupă Agenția pentru Protecția Mediului Dolj, care are (sau ar trebui să aibă) lista lor. Din păcate, până la publicarea acestui material, directorul instituției, Monica Mateescu, nu a putut fi contactată pentru a comunica date despre această chestiune. Cert este că astfel de operatori privați autorizați există, lucru care poate fi verificat printr-o simplă căutare pe Google.

Numai că reprezentanții SC Salubritate Craiova susțin că e imposibil, ei fiind singurii care dețin o licență în acest sens. Iar ei specifică clar că e vorba de moloz, nu generalist, doar de deșeuri, ca în cazul celorlalți operatori privați autorizați. Legea prevede că orice lucrare de construcție, reamenajare sau demolare se execută doar cu autorizație de construire. În acest caz, este prevăzută obligația de a încheia contract cu un operator de salubritate care preia deșeurile rezultate din construcții, demolări sau reamenajări.

”Singurul operator din Craiova autorizat să ridice molozul este SC Salubritate Craiova SRL, care oferă servicii complete de colectare, transport și depozitare a acestui tip de deșeu. (...) și asigură trasabilitatea deșeurilor până la eliminarea acestora, prin eliberarea formularelor de încărcare-descărcare necesare la recepția lucrării”, a declarat Mihai Butari, directorul general al SC Salubritate Craiova SRL. 

”N-ai autorizație? Operatorul îți preia oricum deșeurile”

Cel puțin, asta susțin cei de la Salubritate Craiova. ”Sunt puțini cei care solicită autorizație pentru o simplă renovare a apartamentului sau casei în care locuiesc. Acest lucru nu înseamnă că trebuie să aruncați molozul pe câmpuri, la colț de stradă sau la platforma asociației ci să solicitați firmei de salubritate să vă scape de moloz, printr-o simplă cerere. (...) Un lucrător al Salubrității va veni la locul în care aveți depozitate deșeurile, va evalua cantitatea și vă va spune cât aveți de plătit. După ce achitați suma calculată, deșeurile vor fi ridicate cu un utilaj special”, se arată pe pagina web a SC Salubritate Craiova.

De altfel, potrivit purtătorului de cuvânt al SC Salubritate Craiova, Cristina Ghenea, de la aproape zero solicitări adresate de către persoanele fizice societății pentru ridicarea resturilor de la unele lucrări de demolare sau construcție de mici dimensiuni, fără autorizație, ca de exemplu din reamenajări de apartamente, cererile pentru a fi ridicate legal ”au crescut semnificativ”.

În altă ordine de idei, în curând nici singurul operator autorizat în acest sens, SC Salubritate Craiova, nu va mai ridica deloc niciun fel de deșeu, fiindcă din luna aprilie serviciul de colectare și transport al deșeurilor din oraș va fi preluat, în cadrul Masterplanului de deșeuri, de firma Iridex. care, cel mai probabil, va sigura, la rândul său, servicii de genul ridicatului de moloz.

 

Adauga comentariu