Controverse în CLM Craiova privind concesionarea unui teren pentru înființarea unei stații de gaz natural comprimat, pe Calea Severinului

Un proiect pentru scoaterea la licitație a unui teren de circa 1.500 mp, situat pe Calea Severinului, a stârnit controverse în ședința de azi a Consiliului Local al Municipiului (CLM) Craiova. Primăria s-a gândit să pună în aplicare o directivă europeană care prevedea obligativitatea implementării, până la 31 decembrie 2020, a unei forme alternative de energie, în speță utilizarea gazului natural comprimat pentru vehicule (CNGV), așa încât în ședința de azi a supus votului aleșilor locali aprobarea concesiunii prin licitaţie publică, a terenului. Concret, Primăria Craiova va scoate la licitație un teren și va așteapta să vadă dacă cineva va fi interesat să investească într-o afacere cu stații de combustibul CNGV, pe acel teren. 

Consilierii liberali și pluseriști s-au opus proiectului. S-au arătat nelămuriți din cauza unor neclarități privind dimensiunea exactă a terenului care va fi licitat și au pus sub semnul întrebării oportunitatea amplasării unei stații pentru acest tip de combustibil în oraș, dat fiind faptul că extrem de puține vehicule folosesc, la nivel național, CNGV, iar în Bănie nu se știe a fi vreunul. Edilul Olguța Vasilescu i-a... liniștit pe consilieri, explicându-le cu seninătate că, dacă nimeni nu va investi într-o afacere de genul, nu va fi nicio problemă: terenul revine municipalității și gata.

”Autoritatea publică locală urmăreşte să promoveze măsuri sustenabile privitoare la scăderea pe termen lung a emisiilor de gaze cu efect de seră în Municipiul Craiova, prin alinierea la Strategia privind Cadrul naţional de politică pentru dezvoltarea pieţei în ceea ce priveşte combustibilii alternativi, aprobată prin Hotărârea de Guvern nr. 87/2018. Utilizarea CNGV ca alternativă la carburanţii clasici reduce substanţial emisiile de particule din sectorul transportului, aducând beneficii importante mediului înconjurător, precum şi sănătăţii tuturor locuitorilor din Municipiul Craiova. Prin aprobarea concesiunii prin licitaţie publică, a terenului ce aparţine domeniului public al Municipiului Craiova în suprafaţă de 1499 mp situat în Craiova, str. Calea Severinului, nr. 115 B, autorităţile locale doresc ca în Municipiul Craiova să fie impementată alternativa utilizării gazului natural comprimat (CNGV) pentru vehicule. (...) Terenul situat în Craiova, str. Calea Severinului, nr. 115 B, este teren intravilan, fiind intabulat în cartea funciară nr. 245928 a localităţii Craiova cu nr. cadastral 245928, având suprafaţa de 2500 mp din acte şi 1499 mp din măsurători, conform extras de carte funciară pentru informare nr. 237326/19.11.2020 (...). Pentru organizarea procedurii de atribuire a contractului de concesionare prin licitaţie publică, Consiliul Local al Municipiului Craiova trebuie să aprobe studiul de oportunitate, caietul de sarcini şi documentaţia de atribuire”, se arată în Raportul Direcției Patrimoniu, din Primăria Craiova, depus la proiect.

”Am două nelămuriri. Actele care stau la baza acestui proiect nu sunt întocmite cum trebuie. (...) Nu putem să avem o discrepanță de 1000 de mp, pentru că nu vorbim de 2, 5, 10 mp, între ce este în acte și ce este în măsurători, respectiv 2.500 și apoi 1.500 mp. Ar trebui să se refacă documentația cadastrală. A doua întrebare este care este sensul și oportunitatea acestui proiect. Votăm să închiriem un teren pentru a se face o stație pentru un carburant pe care nu-l folosește nimeni. Dacă poate cineva să ne lămurească, pentru că eu chiar nu înțeleg”, a intervenit consilierul USR Cezar Drăgoescu. Colegul său, Lucian Săuleanu, a vrut, de asemenea, să știe cine folosește gaz natural comprimat, care este ideea acestei stații și a cerut ”câteva detalii tehnice, vă rog”.

Pe de altă parte, liberalul Marian Vasile s-a arătat uimit de faptul că, pentru prima dată de când este consilier local, municipalitatea a ales să scoată la licitație un teren fără ca cineva să-l fi solicitat în mod expres pentru o investiție. 

”Și pentru mine este o mare uimire, din experiența mea de consilier știu că primul lucru pentru a se iniția o asfel de procedură de concesionare a unui teren este ca cineva să facă o cerere. Vine, vede un teren și se adresează Primăriei Craiova, care aprobă sau nu evaluarea, scoaterea la licitație ș.a.m.d.. Înțeleg că nimeni nu a cerut acest lucru în cazul acesta. Înțeleg că angajații Executivului, neavând ce să lucreze pe la serviciu s-au apucat să studieze directivele europene și, ce-au zis: hopa, hai că există o directivă europeană și noi trebuie să luăm atitudine și să avem aceste stații de combustibil alternativ. (...) Consider că nu este oportun și vreau să știu clar cine a avut această idee”, s-a manifestat Vasile. 

Răzvan Diaconu a întrebat, la rându-i, ce se va întâmpla dacă proiectul de stație de carburant nu va primi autorizațiile necesare și ce se va întâmpla cu terenul. În plus, amplasarea sa, la nr. 115 B, după cum apare în documente, îl indică, pe harta Google, între blocuri, undeva în apropierea SIF Oltenia. În realitate, terenul este situat undeva în zona fostului hipermarket PIC, după cum aveau să încerce să-i lămurească pe consilieri responsabilii din Primăria Craiova.  

La microfon a fost trecut directorul Ionuț Gâlea, pentru explicații:

”Acum trei ani au existat intenții de ridicare a unor astfel de stații de gaz natural comprimat. Necesitatea punerii în funcțiune este dată de Directiva UE nr. 2014/94 (...) prin care statele mebmbre erau obligate să asigure un transport sustenabil și eficient (...) La aglomerările urbane de tip B, cum este și Craiova, era obligația înființări, până la 31 decembrie 2020, a cel puțin o astfel de stație pe raza localității. În zona aceea avem o suprafață mai mare de teren. Pentru a nu face dezmembrarea am intabulat doar o suprafață de 1.500 mp, din totalul suprafeței de 2.500 mp. Pe diferența de 1000 mp nu s-a pierdut dreptul de proprietate, rămân tot în domeniul public al Craiovei, doar că nu sunt înscriși în cartea funciară”, a conturat un răspuns șeful din primărie. 

Dar explicațiile nu i-a mulțumit pe consilieri. Au vrut să știe de ce nu s-a identificat un teren pe centura Craioveri. ”De ce tocmai în zona aia, să bifăm niște directive care, oricum, nu folosesc nimănui? În Municipiul Craiova nu există niciun utilizator de astfel de combustibil. Dacă nu e nicio miză, de ce nu doriți să căutăm alt teren, de ce doriți între blocuri?”, a roipostat Drăgoescu. ”Terenul este la ieșirea din Craiova, aproape de fostul PIC, am căutat și alte terenuri care să fie aproape de căi rutiere aglomerate și nu am identificat. În jurul Centurii de Nord nu deținem nicio suprafață, sunt puneri în posesie acolo”, a explicat Ionuț Gâlea.

În contre a intervenit și alesul local PSD Cristian Vasilcoiu. ”În București, toate mașinile de gunoi merg cu acest combustibil, 50% reduce poluarea”. Cosmin Corâțu a propus ca, în loc de stație pentru CNGV, să fie amplasate stații de încărcare rapidă. ”Ar fi mult mai benefic pentru cetățeni”, a punctat alesul local. 

Iar Drăgoescu a continuat, revenind la ideii cu gazul. ”Ăsta este un proiect născut mort. Nu o să vină să investească într-o afacere în care nu sunt clienți. Faceți un proiect pentru nimeni!”.

În cele din urmă a intervenit și Olguța Vasilescu: ”Toate mașinile vor putea să folosească acest combustibil - dacă v-ați fi uitat în strategie de Greeen City ați fi văzut că e prevăzut acolo, că și strategia respectivă s-a votat. Doi la mână, este o licitație. Dacă dvs spuneți că nimeni nu e interesat, nu o să vină nimeni la licitație și o să rămânem cu terenul. Bănuiesc că nu e niciun investitor nebun să bage niște milioane de euro ca să constate că nu vine nimeni să folosească gazul repsectiv. Dar, orice mașină din România va putea să-l folosească. Probabil că într-o perioadă următoare îl va folosi. Este o directivă UE, atenție, transpusă în legislația națională”, a spus Olguța Vasilescu.

Primarul s-a arătat, totuși, ”absolut de acord” cu asugestia consilierului Cosmin Corîțu, pentru montarea unor stații de încărcare electrică, pe cei 1000 de mp rămași: ”Corect, sunt absolut de acord ca pe partea cealaltă de 1000 de mp să încercăm să găsim fonduri ca să facem noi un proiect pentru stații de încărcare”. 

 

 

 

 

Adauga comentariu