Craiova, buricul târgului și vocea străzii răscolite

Târgul de Crăciun din Craiova a împărțit craiovenii în tabere pro și contra investițiilor cu scop recreațional pe care Primăria Craiova le promovează asiduu. Unii sunt entuziaști și aplaudă aplecarea primarului Olguța Vasilescu către estetica orașului, alții o contestă și îi bat obrazul edilului pentru că toate sunt bune și frumoase doar în buricul târgului. Dincolo de granițele centrului sunt multe de făcut, iar cei mai mulți dintre craioveni dincolo de el trăiesc. Vremea urâtă a adâncit și mai mult, la propriu și la figurat, hibele urbei. 

”Oare de ce noi nu ne putem bucura de sărbători, doamna Primar? De ce noi, la doi pași de Primărie, stăm cu apă la poartă? De ce noi, care plătim impozit la fel ca ceilalți, suntem așa discriminați? Ce faceți acolo, pentru ce luați banii craiovenilor??!!”, se întreabă un craiovean care locuiește pe Str. Emil Racoviță, aflată în imediata apropiere a Centrului Multifuncțional, care găzduiește în prezent Primăria Craiova. Bărbatul spune că, de un an, strada pe care locuiește ”este în chinurile facerii”. 

Pe bună dreptate că și de ai vrea să te bucuri de ”Lumi magice”, doar gândul să o iei spre centru prin nămol îți umflă venele în tâmple. Numai cine nu trăiește și o altă realitate nu poate înțelege. De aici frustrarea, nervii, supărarea și lipsa de entuziasm a celor cărora mai evidente le sunt lipsurile decât frumusețile orașului. E greu să gândești pozitiv după ce vezi negru în fața ochilor.

”Îi invit pe toți cei care lucrează la primărie, în frunte cu doamna Olguța Vasilescu să încerce să meargă pe jos pe acea stradă”, atrage atenția un alt cetățean despre pe Str. Tismana.

Chinurile facerii

I-am întrebat pe reprezentanții Primăriei ce se întâmplă pe străzile din oraș. Pe scurt, potrivit acestora, se lucrează la introducerea de apă și gaze, drept urmare este ”disconfort”: ”Nu se poate altfel”. Unele străzi au fost deja pietruite pentru iarnă, altele nici nu vor fi, pentru că la primăvară ar urma să fie asfaltate.

Potrivit viceprimarului Rela Filip, pe proiectele de introducere a canalizării sunt atacate contractele Craiova Est (CL1) și Craiova Vest (CL2). ”

”CL 1 a început cu Făcăi și s-a terminat, e introdusă canalizarea peste tot, strada a fost adusă la starea inițială și noi am pregătit-o de iarnă cu piatră. Urmează asfaltarea, la primăvară. S-a terminat și Troaca, mai sunt doar străzile laterale, unde mai au de lucru cu canalizarea pe strada principală, dar și gazele, pentru că se introduc și ele. Strada rincipală este o parte este cu piatră, cealaltă parte e prinsă cu asfaltarea, la primăvară”, spune Rela Filip.

Catargiu, cartierul cu cele mai multe străzi de pământ. Și probleme

Viceprimarul susține că zona cu cele mai multe străzi de pământ este Catargiu și tot aici s-au întâmpinat și cele mai multe probleme de la demararea proiectului de introducere a canalizării. 

”E o zonă joasă și majoritatea străzilor sunt făcute pe canalul pârâului Șerca. Dintotdeauna aici oamenii au avut probleme cu apa. Când constructorul s-a apucat să introducă canalizare s-au folosit pompe de tras apa, s-a tras continuu, ca să se poată săpa, altfel nu se poate. Canalizarea s-a intrădus pe multe străzi, dar nu e făcută recepția, din acest motiv se acoperă țevile cu pământ, în cazul în care ceva nu e în regulă să se poată desface ușor. Este disconfort pentru cetățeni, uneori se sapă și la 7 m adâncime, deci e foarte mult pământ, dar nu se poate altfel. Urmează ca după ce readuc străzile la starea inițială, să le pregătim de iarnă, conform contractului, și să intrăm cu piatră. Dar nu pe cele care nu s-a făcut recepția, pentru că există riscul să sape din nou”, explică reprezentanta Primăriei Craiova.

De ce au stagnat lucrările pe străzile Emil Racoviță și Obedeanu 

Întrebată și de situațiile expuse punctual de cetățenii care locuiesc pe străzi unde lucrările bat pasul pe loc, vicele Rela Filip spune că pe ”Racoviță și ”Obedeanu” soluțiile date de proiectant nu au corespuns cu ce erau pe teren, motiv pentru care s-a întârziat foarte mult.

Pe Obedeanu nu au luat în calcul că mai era o țeavă și trebuia să sape la 2,5 m ca să schimbe canalizarea. A durat o lună până să vină soluția, iar după ce a venit a fost altă problemă, pentru că mai trebuia un cămin la intrarea de pe Brestei pe Obedeanu, iar căminul nu încăpea între cele două țevi existente. Fiind pe fonduri europene, nu poți să schimbi nimic la proiect până nu îți vine aprobare, dispoziție de șantier de la proiectant. Am întâmpinat multe probleme din acest motiv, fiindcă soluțiile vin într-o lună. Pe Obedeanu am abandonat să o facem acum, deoarece nu venise soluția cu alt cămin de canalizare, monobloc, ca să intre între cele două țevi. Deocamdată le-am astupat, pentru că nu mai aveam ce face.

”Racoviță” a fost rașchetată, s-a introdus țeava de canalizare, însă când să facă racordurile la oameni au întâmpinat și acolo o problemă și s-a cerut soluție. A venit săptămâna trecută, dar a plouat continuu. Dacă vremea ne permite, acum se intră la racorduri și finalizează. Sperăm să ne mai permită vremea să și asfaltăm. Dacă nu, în primăvară, pentru că stațiile de beton nu funcționează pe timp de iarnă. Pe Racoviță nu se poate pune piatră, pentru că e prevăzută cu asfalt”, răspune Aurelia Filip.

În cazul Str. Tismana, de asemenea, se anunță piatră. ”S-a introdus canalizare și acolo, s-a refăcut strada la starea anterioară, dar au venit cu gazele și au lăsat asa. Intrăm noi cu piatră. Momentan, suntem pe străzile Brăila și Moldova”, afirmă viceprimarul.

Bariera Vâlcii, cu probleme ici-colo

Și în Bariera Vâlcii mai sunt unele lucruri de rezolvat, susține Rela Filip. Cartierul a fost prins pe master planul de apă și canal care s-a terminat anii trecuți.

Acum nu se mai introduce canalizare în interiorul cartierului. Mai sunt de făcut Aleea 1 Șimnic cu toate străzile noi, Gârleștiul, mai sunt și pe acolo străzi noi făcute și sunt prinse pe acest proiect, Plaiul Vulcănești. Dar în interiorul cartierului avem de la început asfaltări”, spune vicele. 

Se caută canalul de pe Str. Nanterre

Pe de altă parte, reprezentanții municipalității susțin că în acest proiect mai sunt prinse și lucrări la canalizarea de pe Str. Nanterre, spre exemplu, care prevede revizuiri. ”Sunt introduse camere de luat vederi dintr-un cămin în altul și, în funcție de ce se observă, schimbă tubulatura. În rest, noi nu mai spargem străzi în iarna aceasta.

Firmele de gaze au acordul Primăriei să spargă toate străzile de pământ

Pusă pe fapte mari, administrația locală vrea să recupereze timpul pierdut și spune că, pentru prima dată în istorie, le permite tuturor societăților care introduc gaze să intre pe toate străzile de pământ în această iarnă, atât cât le permite vremea, ca să introducă țevi. 

”Pentru că avem în proiect să asfaltăm foarte multe străzi din vara următoare, pentru prima dată noi permitem să se introducă gaze și utilități toată iarna pe străzile de pământ, ca să nu mai stăm în primăvară să așteptăm. La cele asfaltate, prin lege nu se permite, pentru că nu pot fi refăcute pe timp de iarnă, întrucât, așa cum am mai spus, stațiile de betoane sunt închise. Am anunțat toate firmele care introduc gaze că le dăm acorduri de spargere de stradă și iarna, atât cât le permite vremea și lor”, anunță Rela Filip.

În altă ordine de idei...

”Primaria face concert de anul nou (sper sa ploua abundent in acea seara). Face bancute inteligente, pe care nu le va folosi nimeni. Face foarte multe lucruri benefice pentru buzunarul "baieteilor destepti". Pentru prostii si fraierii de noi, doar cresc taxele si impozitele si cam atat. Ar mai fi multe de spus, dar degeaba vorbe, daca nu si fapte. Oricum pe ei nu ii intereseaza de noi decat o data la 4/5 ani”, este concluzia altui cetățean.

Dincolo de efervescența șantierelor, municipalitatea pune la bătaie 120.000 de euro pentru ca trecerea în noul an să fie celebrată în zona centrală a orașului cu tradiționalul concert și foc de artificii. Recent, a montat, la sugestia consilierilor USR, băncuțe intelingente de la care oricine își poate încărca telefoane, laptopuri și tablete și are acces gratuit la WiFi. Costurile se ridică la circa 45.000 de euro. Înainte a ”pietruit” mai multe scuaruri din bulevarde cu pietricele colorate și totemuri. Deși (sau tocmai pentru că) sunt mărunțișuri, atrag atenția. Unora le place, altora le repugnă. Considerentele sunt aceleași. Când ai izmenele rupte și burta goală, iarna e doar grea. Când ai haină de nurcă și servești caviar poți să-i vezi frumusețea.

 

Bariera Vâlcii a fost prinsă pe master planul care s-a terminat anii trecuți. Acum nu se mai introduce canalizare în interiorul cartierului. mai sunt de făcut Aleea 1 Șimnic cu toate străzile noi, Gârleștiul, mai sunt și pe acolo străzi noi făcute și sunt prinse pe acest proiect, Plaiul Vulcănești. Dar în interiorul cartierului avem de la început asfaltări. 

 

Adauga comentariu