Culmea ironiei: Primarii au girat taxa de gunoi pe care o hulesc acum. Mai multe localități riscă falimentul din cauza datoriilor la Iridex

Bugetele localităților doljene dau semne de șubrezire serioasă din cauza taxei pentru gunoiul colectat de la populație, după ce firma iridex a câștigat licitația în acest sens. Deși acum se plâng de costurile enorme, conducerea Consiliului Județean Dolj spune că toți primarii din județ au votat, acum 9 ani, pentru aplicarea unei taxe și nu prentru stabilirea unui tarif. În prezent, se încearcă modificarea contractului, pentru a fi stabilit și un tarif.

"Ideea de tarif versus taxă a fost o hotărâre din 2012 a celor 111 primari de atunci, pentru că UE a zis că, dacă e taxă, înseamnă că e o chestiune pentru toţi cetăţenii şi atunci fiind un serviciu public nu este generator de TVA, deci nu mai trebuie să plătim TVA-ul pe proiect. Şi, în felul acesta, localităţile noastre au scutit 11 milioane de euro. Ei au votat partea cu taxă. Acum, cu o parte din primari, am făcut o adresă către Ministerul Fondurilor Europene să ne permită modificarea contractului de finanţare, în sensul de a avea şi taxă şi tarif, anume taxă pentru cantitate medie de deşeuri, iar tarif pentru ce se depăşeşte", a explicat preşedintele CJ Dolj, Cosmin Vasile, în cadrul şedinţei CJ de ieri.

Contractul "Delegarea prin concesionare a gestiunii unor activităţi componente ale serviciului de salubrizare, respectiv colectarea şi transportul deşeurilor municipale şi a altor fluxuri de deşeuri în judeţul Dolj şi operarea staţiei de sortare şi transfer Goicea" a fost atribuit, în 2018, prin licitaţie publică, Asocierii S.C. Iridex Group Salubrizare S.R.L. - S.C. Servicii Salubritate Bucureşti S.A. - S.C. Iridex Group Import Export S.R.L., având o valoare totală de 250.652.467,44 lei, fără TVA, şi a fost aprobat de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) "EcoDolj". Din ADI Eco Dolj fac parte toate UAT-urile din județ.

Facturile pentru serviciul prestat pentru fiecare primăriei în parte, pentru utilizatorii casnici, sunt emise de Iridex către ADI ECODOLJ, iar ADI le refacturează și le trimite fiecărei primării în parte. Practic, Iridex încasează banii prin intermediul primăriilor, însă între fiirmă și cetățeni sau între cetățeni și primării nu există niciun contract. Taxa este aplicată per persoană, dar fiecărei gospodării îi este atribuită o singură pubelă, indiferent de numărul persoanelor care locuiesc acolo. Deși se vorbește continuu de colectarea selectivă, și, teoretic, ea are loc, activitatea nu a dus deloc la scăderea taxei pe gunoi, așa cum se preconiza. În altă ordine de idei, fie că primăriile reușesc sau nu să strângă banii de la populație, factura către Iridex trebuie musai achitată, iar diferența de bani o pune, ați ghicit, primăria. Așadar, Iridex a făcut un contract ”beton” și nu singur, evident, ci cu votul tuturor primarilor, iar aceștia din urmă par să nu aibă absolut niciun control asupra realității. 

Cum reversul medaliei nu a întârziat să apară, acum primarii se plâng că riscă să intre în faliment din cauza taxei de gunoi, dar și a procesului de colectare selectivă care nu pare să dea roade. 

"O să ajungem să-i băgăm în faliment pe aceşti primari dacă lăsăm contractul în continuare în acest fel. Nu este normal ca primarii să alerge după încasări, nu este niciun control privind cantitatea de gunoi ridicată. Nu se ştie cât se ridică din fiecare localitate. Dorim să avem o informare până la şedinţa viitoare să vedem cum stăm în ţară, pentru că o să preia şi colectarea gunoiului din Craiova. Suntem la un pas pe procedura de infrigment pe colectare selectivă, iar în Dolj nu se face niciunde colectare selectivă. Oamenii colectează selectiv, iar ulterior se iau sacii de gunoi şi se aruncă la grămadă. Dacă s-ar face colectare selectivă şi taxa de gunoi ar scădea. În Craiova nu sunt gata platformele de gunoi. Ne zbatem de atâta timp cu acest proiect realizat din fonduri europene şi o să ajungem să dăm banii din buget. Nu este în regulă", a afirmat consilierul județean Cosmin Călin. 
 
Veta Păsculescu a solicitat ca gunoiul ridicat de la persoanele fizice să fie cântărit ca la firmele private, măsură pusă în discuție și de primarii care au fost la consultări cu președintele CJ Dolj pe această temă. "Maşinile să fie echipate cu cântar şi atunci omul ştie ce plăteşte. Şi atunci nici nu vor mai fi cantităţi foarte mari de gunoi. S-a ajuns ca primăriile să fie blocate din cauza acestor sume extraordinar de mari pe care le plătesc pentru gunoi. La Dăbuleni, de exemplu, sunt vreo 500.000 lei de plătit. Vă daţi seama?! Sunt sume extraordinar de mari, iar preţul gunoiului este extraordinar de ridicat", a spus Păsculescu. 

Preşedintele CJ Dolj, Cosmin Vasile a precizat că de luna aceasta a intrat în vigoare tariful lei/tonă. Mai exact, primăriile vor plăti cât produce fiecare localitate și nu în funcţie de numărul populaţiei (clik pe imaginea de mai jos).  

Consiliul Județean Dolj a aprobat în şedinţa de joi modificarea tarifelor de gunoi ca urmare a faptului că Iridex va prelua, din martie 2021, colectarea gunoiului şi din Craiova, activitate pe care până acum o făcea SC Salubritate Craiova SRL, care se va ocupa doar de măturarea străzilor şi eventuale acţiuni de deszăpezire. Consilierii judeţeni PNL s-au abţinut de la vot.

Adauga comentariu