DOLJ. 17.000 tone de plastic, generate anual în județ. Doar 6,7% sunt colectate selectiv pentru reciclare

Peste 17.000 de tone de plastic sunt generate anual în județul Dolj, adică fiecare locuitor aruncă, tot anual, aproximativ 24 de kilograme de plastic. Din această cantitate, doar 6,7% este colectată separat și ajunge la stațiile de sortare și reciclare. Cifrele au fost extrase din Planul Județean de Gestionare a Deșeurilor (PJGD) de către Asociația Mai Mult Verde și Federația Asociațiilor de Dezvoltare Intercomunitară (FADI), care au realizat o cercetare privind modalitatea de gestionare a deșeurilor în localitățile riverane Dunării. Conform datelor strânse, în județul Dolj au fost generate 119.295 tone deșeuri menajere.

„În România anului 2022, avem încă zeci de localități în care deșeurile nu sunt colectate sau sunt preluate nediferențiat, doar pentru a ajunge la gropile de gunoi, transformate între timp în munți de gunoi. Sunt acele sute de mii de tone de deșeuri pe care le vedem în fiecare an în natură și care, mai devreme sau mai târziu, ajung în ape. Unele se dezintegrează, dar cele de plastic rămân pentru sute de ani. Unii edili au înțeles asta. Alții au nevoie de sprijin”, spune Doru Mitrana, președintele Asociației Mai Mult Verde.

Acoperirea serviciilor de salubritate în județ este 100%

Din datele raportate pentru anul 2019 în PJGD, acoperirea serviciilor de salubritate în Dolj era de 100%, atât în mediul urban cât și în mediul rural. Colectarea se făcea la puncte special amenajate, pe 4 fracții, la un tarif de 10,5 lei/ pers./lună (urban) și 5 lei/ pers./ lună (rural).

În județul Dolj, Planul Județean de Gestionare a Deșeurilor a fost aprobat în august 2021, iar SMID este în operare.

Asociația Mai Mult Verde atrage atenția că principala sursă de poluare cu plastic a apelor o reprezintă sursele de uscat, mai ales gestionarea deficitară a deșeurilor municipale. Reprezentanții asociației, în colaborare cu FADI, a creat un Ghid de bune practici în gestionarea deșeurilor municipale pentru cele 12 județe riverane Dunării. Acestea vor fi distribuite începând cu această primăvară în aproximativ 150 de localități dunărene.

În ceea ce privește factorii de influență identificați în buna funcționare a sistemelor de colectare separată și rata de reciclare a deșeurilor municipale, au fost observate următoarele aspecte, mai arată Asociația Mai Mult Verde:

▪ Tariful plătit de populație - În localitățile în care tariful este mai mare, și performanța este una pozitivă. Județul Tulcea are cel mai mare tarif perceput în mediul rural (6,17 lei/ pers./ lună) comparativ cu mai puțin de 4 lei în alte localități. În județul Brăila este perceput un tarif de aproximativ 5 lei în mediul rural (lei/ pers./ lună) și de până la 12 lei în mediul urban.

▪ Modalitatea de colectare – La platforme publice sau din poartă în poartă. Procesul de colectare cât mai în apropiere de sursa de generare este unul dintre factorii de influență cei mai importanți, iar în localitățile în care s-a trecut de la colectarea la platformă la colectarea din poartă în poartă, s-a înregistrat și o creștere a deșeurilor reciclabile colectate.

▪ Numărul fracțiilor de deșeuri reciclabile colectate - Numărul fracțiilor colectate este important deoarece influențează atât comportamentul populației care participă la sistem, cât și calitatea deșeului colectat. În funcție de cantitatea și structura deșeului generat, numărul de fracții colectate se adaptează la specificul local.

▪ Frecvența de colectare - Aceasta se adaptează în funcție de volumele de colectare disponibile și de cantitățile estimate ce urmează a fi colectate, și se stabilesc ulterior în contractele de delegare.

▪ Campaniile de informare pentru populație - Informarea are un rol important.  În localitățile în care sunt derulate astfel de campanii, crește atât numărul participanților la sistem, cât și calitatea și cantitatea deșeurilor colectate separat. În județul Tulcea au avut loc campanii susținute în primul an de funcționare a SMID, ceea ce a asigurat succesul acestui sistem.

*****

Ghidul de bune practici în gestionarea deșeurilor municipale a fost elaborat în cadrul programului Cu Apele Curate, o inițiativă Mai Mult Verde, susținută de Lidl România. Strategia REset Plastic a Grupului Schwarz, din care retailerul face parte, cuprinde cinci zone de acțiune – de la evitarea folosirii plasticului în ambalaje și regândirea designului acestora, la reciclare și acțiuni de ecologizare, până la inovare și educare în domeniu.

 

Programul „Cu Apele Curate” a fost inițiat în 2019 ca un apel la implicare în combaterea și prevenirea poluării cu plastic a apelor, adresat membrilor comunităților și autorităților publice din localitățile dunărene.

 

*****

 

Asociația MaiMultVerde implementează începând cu anul 2008 proiecte de protecția mediului în acord cu misiunea sa de a construi o cultură a responsabilității și voluntariatului pentru mediu în România. Unul dintre domeniile prioritare de acțiune îl constituie combaterea poluării cu plastic, asociația implementând în acest sens, de-a lungul anilor, o serie de proiecte și campanii educative sub sloganuri precum “Există viață după colectare” sau “Deșeurile nu sunt gunoaie”. În cadrul acțiunilor organizate de MaiMultVerde, voluntarii au colectat peste 350 tone de plastic din zone naturale precum păduri, albii de râu sau trasee turistice. Proiectele au vizat și autoritățile publice centrale și locale, prin activități specifice de advocacy menite să contribuie la îmbunătățirea politicilor publice în domeniu (www.maimultverde.ro).

 

Lidl, parte a grupului Schwarz, cu sediul central în Neckarsulm, este una dintre companiile de top de pe piața de retail alimentar din Germania și Europa. Lidl operează în prezent aproximativ 11.550 de magazine și peste 200 de centre logistice și depozite în 30 de țări. Lidl este un smart discounter care le oferă clienților produse cu cel mai bun raport calitate-preț. În spatele serviciilor și operațiunilor din magazine și centrele logistice stau simplitatea și orientarea către eficiență. Design-ul și structura proceselor standardizate sunt asigurate de către Lidl Stiftung, cu sediul central la Neckarsulm. În toate domeniile sale de activitate, Lidl este o companie care acționează cu responsabilitate față de oameni, societate și mediu. Pentru Lidl, sustenabilitatea este metoda prin care își îndeplinește, zi de zi, promisiunea cu privire la calitate.

 

Adauga comentariu