Doljenii din Breasta, bătaia de joc a operatorului de transport și a consilierul județean Fane Văduva. CJ Dolj merge... pe burtă

De câțiva ani, doljenii care locuiesc în comuna Breasta se plâng de faptul că operatorul de transport public de călători care prestează serviciul în localitatea lor nu respectă orarul de circulație. Cei mai afectați sunt elevii, dar și oamenii care au nevoie să ajungă în Craiova, dar nu dispun de autoturism propriu. Uneori, spun localnicii, autobuzul trece și la 4-5 ore, deși operatorul de transport, și anume FANY ESTRANS SRL din Craiova, care deține licența de traseu pe ruta Craiova-Breasta-Predești (traseu 74) și Craiova-Cernele-Breasta (traseu 75), are prevăzute în total 37 de curse, iar frecvența de circulație (pt Breasta) ar trebui să fie de 20 de minute. Cetățenii s-au plâns primarului anterior și se plâng și actualului de situația în care se găsesc. Edilul, Ion Vizitiu, spune că a făcut sesizări la Autoritatea Județeană de Transport (AJT), din cadrul Consiliului Județean Dolj, însă fără niciun rezultat. La rândul său, coordonatorul AJT, Nicolae Ciucu, susține că le-a primit, dar că ”nu există sesizări de la cetățeni”. În orice caz, nimic nu s-a schimbat, iar autobuzul tot nu nu vine. 

Cum este posibil ca autoritatea responsabilă să verifice dacă operatorii își fac treaba să nu ia nicio măsură de atâta timp, iar operatorul să-și facă de cap? Am căutat să aflăm răspunsul. Cheia este firma Fany Extrans SRL care asigură cu microbuzele sale transportul. Aceasta i-a aparținut consilierului județean Fănel Văduva (foto cover). Potrivit acestuia, societatea nu mai este a lui ”de vreo 16-18 ani”. Societatea îi aparține, în acte, lui Vergică Vîrvoreanu (vezi facsimil), care nu e nimeni altul decât cumnatul alesului județean. Conform declarației de avere a consilierului Văduva, soția sa, Ileana Văduva, lucrează în cadrul firmei. Mai mult, numărul său de telefon apare atât pe site-ul AJT unde pot fi găsite relații despre operatorii care fac transport în județ, dar și în datele Oficiului Registrului Comerțului (vezi foto). În plus, avem fotografii, făcute astăzi, cu mai multe microbuze înmatriculate cu nr. DJ FNE parcate în fața și în curtea proprietății lui Fane Văduva de la Predești. În ciuda acestor dovezi, consilierul județean susține că nu are nicio legătură cu societatea. Ba chiar acuză că s-a pornit ”o campanie” împotriva sa și că, în fapt, se încearcă impunerea RAT pe traseu, pentru că ”oamenii sunt învățați să nu cheltuie bani, să nu plătească, să mănânce și să se plimbe”.

Autobuzul vine la 3, 4 ore. Noi am făcut o sesizare către CJ Dolj, către autoritatea de Transport și ni s-a spus că se va rezolva problema, că o să se ia măsuri, dar, de un an de zile, nu s-a rezolvat nimic. Problema comunității cea mai mare este cu copiii, pentru că nu au cu ce să se ducă la școală. Ca să plece spre școală sau ca să se întoarcă de la Craiova acasă, copiii au aceeași problemă, trebuie să aștepte autobuzul care vine la câteva ore. Problema asta durează de patru, cinci ani, iar oamenii din comună mi se plâng mereu de situație. De azi, au început să le dea drumul ceva mai des la autobuze, pentru că au mai sunat colegi de-ai dumneavoastră, din presă, să întrebe de problema asta”, susține primarul localității din Breasta, Ion Vizitiu.

Întrebat despre situația de la Breasta, coordonatorul AJT din cadrul CJ Dolj, Nicolae Ciucu, susține că nu a avut nicio sesizare de la vreun cetățean. Culmea este că însuși primarul a formulat nu una, ci două sesizări, dar asta pare să nu însemne nimic. Iar același tipar de răspuns vom regăsi și în punctul de vedere solicitat consilierului județean Fane Văduva, pe care îl vom expune ulterior.

În afară de domnul primar, niciun alt locuitor din Breasta nu a reclamat vreo problemă. I-am răspuns domnului primar, dar nu mai știu exact ce, are dumnealui răspunsurile. Eu vă dau dreptate, poate e o problemă acolo, o să monitorizăm să vedem dacă este o problemă. Eu vă asigur că nu o să aibă copiii probleme cu transportul, asta e clar. Să știți că pe perioada asta de pandemie (operatorii n.r.) nu-și mai fac programul chiar la minut, pentru că ar însemna să circule goi, sunt operatori privați, nu au subvenție... Nu știu. Probabil că operatorul acesta de pe Breasta nu a știut să-și rezolve fluxul ca lumea... Vă garantez că de luni se va circula la program”, ne-a declarat Nicolae Ciucu. De ce nu se rezolvă chiar de azi, nu am primit un răspuns. Întrebat ce măsuri se pot lua față de operatorii care nu respectă contractul, acesta a precizat că ”își pierd licența”.

Contactat de Ziarul de Craiova, pentru un punct de vedere, având în vedere că dovezile conduc la domnia sa, consilierul județean Fane Văduva a negat că are vreo implicare în firmă și a afirmat că nu înțelege care este problema și de ce este el luat la întrebări.

Nu am nicio treabă cu firma. Eu nu figurez în această firmă cred că de 16-17 ani, nu știu eu ce se întâmplă”, ne-a răspuns Fane Văduva.

Fotografie realizată azi, 3 noiembrie 2021, în fața proprietății lui Fane Văduva de la Predești. Toate mașinile au la numărul de înmatriculare DJ-FNE-XX.

L-am întrebat dacă Vergică Vîrvoreanul este cumnatul său, iar răspunsul a fost: ”Dacă este rudă cu mine, este rudă cu mine”.

Și, pentru că a negat implicarea în firmă, l-am întrebat ce soluția are la această problemă prin prisma funcției sale de consilier județean, din care se presupune că trebuie să se implice în problemele comunității. ”Asta da, că eu sunt consilier județean, mă puteți întreba. Dar mie nu mi-a sesizat nimeni nimic. Nu știu de ce e pornită campania asta așa...”, ne-a declarat Văduva.

I-am precizat că există două sesizări care reclamă faptul că operatorul nu își face treaba și nu respectă programul, iar oamenii nu au cu ce să circule, făcute de primarul localității Breasta. Ca și în răspunsul oferit de șeful AJT Dolj, și în cel al consilierului regăsim aceeași observație, dar și atitudine sfidătoae, cum că sesizarea primarului ar fi o chestiune măruntă, care nu contează, pentru că primarul nu circulă cu mijlocul de transport în comun. Merită să facem și remarca legată de afilierea politică a celor doi: ambii au fost aleși în funcții din partea PSD. 

”Pentru ce este nebunia asta, s-a întâmplat ceva? Aa, e sesizare de la primar?! Păi primarul circulă cu mijlocul de transport, cu firma asta? Eu nu cred că oamenii au reclamat. Or fi făcut, că nu mă pricep. Nu înțeleg ce treabă am eu. Asta da, că eu sunt consilier județean mă puteți întreba. Dar mie nu mi-a sesizat nimeni nimic. Nu știu de ce e pornită campania asta așa... O să iau legătura cu primarul, să văd despre ce este vorba, din calitatea mea de consilier județean”, a afirmat alesul local. 

Fane Văduva, consilier județean: ”Oamenii sunt învățați să nu cheltuie bani, să nu plătească, să mănânce și să se plimbe”

În cele din urmă, Fane Văduva a apreciat, ofensator, că oamenii, dar și primarul, s-ar plânge de operatul cu pricina fiindcă cei dintâi ar vrea să circule gratis, iar cel din urmă ca să convingă autoritățile că RAT Craiova ar trebui să preia traseul. Așadar, consilierul județean apreciează că cetățenii nu sunt bătaia de joc a unui operator de transport, ci doar niște oportuniști, care ar avea un interes ”lovind” în firma care face subiectul discuției, pentru că dacă ar venit RAT-ul  nu numai că ar avea cu ce să ajungă în oraș, dar ar merge și gratis, ”pentru că la RAT nu se plătește”.

”Oamenii ăștia visează să introducă Regia Autonomă de Transport. Asta nu se poate face decât cu o încălcare flagrantă a legii. Pentru că la RAT nu se plătește, sunt mulți care nu plătesc, se urcă în autobuz, dacă vine controlul, bine, dacă nu, nu. Pe când la firmele de transport, când au urcat în mașinuță a trebuit să plătească bănuțul, da? Dar ce nu știu acești oameni, conducători de UAT-uri, că dacă peste 7-8-10 ani se va face - nu știu eu -, dar, așa, autoritatea care să preia transportul public din zonele limitrofe ale Craiovei vor cotiza cu bani de la primării pentru subvenții, pentru că RAT-ul primește subvenții și nu cred că Primăria Craiova va da subvenție pentru altă primărie. Eu spun asta pentru că am citit puțin și cam știu despre ce este vorba. În rest... Nu am nicio legătură cu firma”, a mai declarat Fane Văduva.

Conform declarației de avere din iunie 2021, consilierul județean este propriretarul unui un hotel în Grecia. Patron de hotel fiind, de-aici o fi tras concluzia că ”oamenii sunt învățați să nu cheltuie bani, să nu plătească, să mănânce și să se plimbe”. Apăi, dacă e pe-așa, am putea aprecia și noi că unii patronii de firme de transport sunt învățați, pare-se, să se sustragă obligațiilor pe care le au prin contract și să batjocorează cetățeanul care le plătește serviciul. 

Societatea o duce bine:

***

Conform Programului de transport public rutier de persoane prin servicii regulate în trafic județean, valabil până la data de 31.12.2021, aprobat de Consiliul Județean Dolj, „Transportul rutier județean de persoane prin curse regulate se desfășoară, până la data de 31.12.2021, în baza programelor de transport județene și a licențelor aflate în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României (...) cu operatorii de transport care dețin licențe de traseu valabile pe traseul respectiv la data publicării în Monitorul Oficial al României a Legii nr. 34/2020 privind respingerea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 51/2019 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul transportului de persoane”.

Art. 13. – În vederea realizării obiectivelor şi sarcinilor ce le revin în efectuarea serviciului de transport public judeţean de persoane, operatorii de transport rutier au următoarele obligaţii:  

lit g) să efectueze transportul public de persoane prin curse regulate, conform prevederilor programului de circulaţie, în condiţii de calitate, siguranţă, regularitate şi confort; 

alin (2) Operatorii de transport au obligația de a asigura transportul gratuit al elevilor și al altor categorii de persoane care beneficiază de facilități specifice de transport, sub sancțiunea încetării contractelor de delegare a serviciului public de transport rutier de persoane prin curse regulate la nivel județean;

Ce obligații are AJT Dolj:

Art 14, lit e) să sancţioneze operatorii de transport rutier în cazul în care aceştia nu prestează serviciul la parametrii de performanţă, eficienţă şi calitate la care s-au obligat prin contractul de atribuire a gestiunii şi caietul de sarcini; f) să retragă licența de traseu (2) În cazul unor abateri grave ale operatorilor de transport rutier consiliile județene pot, după caz, rezilia contractul de atribuire a gestiunii serviciului şi/sau pot solicita motivat emitentului retragerea licenţei de transport.

Art. 15. – Entitatea Contractantă are următoarele obligaţii faţă de operatorii de transport rutier:

lit g) să deconteze operatorilor de transport 50% din valoarea cheltuielilor lunare pentru transportul elevilor care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu, conform legii.

Art. 19, alin (2) În cazul unor abateri grave ale operatorilor de transport rutier, neremediate în termen de 45 de zile de la primirea notificării, contractul este reziliat de drept, fără punere în întârziere şi fără îndeplinirea vreunei formalităţi.

Art. 24. – (1) Nerespectarea dovedită de către Părți a obligațiilor contractuale prevăzute în Contract atrage răspunderea contractuală a Părții în culpă. (2) Entitatea Contractantă are dreptul să sancționeze și să penalizeze Operatorul în cazul în care acesta nu prestează serviciul la parametrii de performanță, eficiență și calitate la care s-a obligat prin prezentul Contract și reglementările legale în vigoare, ori nu asigură continuitatea serviciului, în condiţiile Legii nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilităţi, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii nr. 92/2007 a serviciilor publice de transport persoane în unitățile administrativteritoriale, precum şi ale actelor normative din domeniul transporturilor rutiere.

 

 

 

 

 

Adauga comentariu