E rău când mor Facebook și Instagram, dar nu asta e problema

Detoxifierea forțată de ieri, de Facebook și Instagram, este doar o reamintire că nu e bine să depinzi de un singur canal, pardon, un singur furnizor de canale de social media.

Din nou, ni se pare că e un lucru din zona normalului strategic de business să ai alternative multiple la orice. La furnizori, la curent (dacă toată producția ta depinde de o mașinărie, cum supărare să nu ai un generator pe motorină?), la internet (dacă ai peste 5 angajați, nu există să nu ai și de la Digi și de la Telekom servicii). Orice risc trebuie compensat măcar cu încă un nivel de back-up. Nu e vorba de pesimism, nu e vorba de suflat în iaurt, ci de smart business, de deșteptăciune, de inteligență antreprenorială.

Fac parte din acei oameni de marketing care amenință cu moartea Facebook de nu știu câți ani. Nu este vorba de vreo predicție pe care să mi-o asum în viitor și să vă zic: „v-am zis eu”. E un lucru normal și, mai ales, este o atitudine sănătoasă să îți imaginezi ce ai face fără canalul tău principal de comunicare, mai ales dacă ești un business sau îți faci banii din asta.

Pana de digital de ieri este un reminder, nu o lecție nouă

Ieri ați avut doar exemplele clare în care vi s-a dovedit a nu știu câta oară că gigantului de care „depindeți” nu îi pasă de voi, nu dă socoteală, nu despăgubește cu absolut nimic. Mai mult, atitudinea de: „scuze, dar tu oricum ești la mine pe platformă gratuit” este exact dovada că nu e o relație sănătoasă de business între canalele de social media și afacerea ta. Toată relația este unilaterală, chiar și în cazul în care tu plătești reclame. Ca să nu o mai lălăim și să discutăm lucruri mult mai importante despre contextul acestei situații, îți aduc aminte următoarele „normalități”:

  • Social media este pentru promovare și comunicare. Un furnizor de atenție și nu unul de vânzări. Facilitează vânzarea, dar dacă o întreține exclusiv, atunci ai o problemă. Dacă majoritatea venitului tău depinde de promovarea Facebook ads și nu ai în mod constant o diversificare sănătoasă a bugetului tău, atunci asta e decizia ta, însă să nu vii plângând la Mark atunci când se întâmplă lucrurile de ieri.
  • Site-ul și doar site-ul tău este principala ta platformă. Și aici este nevoie de back-up la back-up, să nu depinzi de furnizorul tău de hosting, să poți muta totul în cel mai scurt timp, în cazul în care e nevoie.
  • Trebuie să ai adresele de e-mail ale tuturor clienților tăi. Mai mult, trebuie să ai toate datele de identificare ale relației tale cu ei. Atât de puțini antreprenori dependenți de digital au CRM-uri, încât pot liniștit să spun că suntem analfabeți din acest punct de vedere. Suntem încă în epoca de piatră. Când nu știi ce client a cumpărat, care produs, acum trei luni, ești doar un alt om al peșterii. Nu mai spund de crearea cadrului legal care să îți permită să faci asta.
  • Diversificarea canalelor de comunicare nu este doar o fiță sau un cost suplimentar, ci o atitudine sănătoasă de a gestiona o componentă vitală din arsenalul tău. Iar aici vorbim de diversificare și multichannel. Asta înseamnă să ai posibilitatea să trimiți și un SMS, să fi experimentat deja un direct mailing clasic (un fluturaș în poștă), să fii pregătit pentru a trimite un newsletter sănătos, nu doar prin MailChimp pentru că e gratis, să continui să faci campanii de vânzare prin telefon, chiar și doar pentru că ai nevoie de acel input live.
  • Offline-ul nu e mort sau bătrânesc. În cel mai bun caz, e un pic neconvențional, dar deloc de neglijat, indiferent că e Facebook în priză sau cineva l-a închis din greșeală.

Ieri ne-am adus aminte că suntem doar „tăntăloci” digital

 

Mulți dintre noi vedem evoluția noastră antreprenorială prin ochii unui rătăcit prin deșert. Fata Morgana noastră ne arată o imagine ireală despre digitalizarea mediului nostru de afaceri. De fapt, totul e doar o bulă de săpun formată din 1 și 0 pe care prea puțini dintre noi înțeleg să le învețe semnificația.

Am spus și mai sus ca suntem analfabeți digital. Am greșit. De fapt, suntem analfabeți funcțional digital pentru că totul este la îndemâna noastră dar nu reușim să depășim bariera apăsatului de buton verde de pe telefonul nostru hiper inteligent. Exact asta se întâmplă și la nivel de existență digitală a afacerii noastre. 

Încă avem restaurante care nu știu cine face rezervarea, pentru că au doar numărul de telefon și prenumele. Încă avem magazine e-commerce care nu știu să își exporte bazele de date de clienți și nu au trimis în viața lor un newsletter sau o cerere de feedback prin e-mail. Încă avem companii care nu și-au făcut niciodată back-up la website sau la e-mail. Cred că avem 0,5% din companii care au adresă profesională de e-mail (un G-Suite sau un Outlook). Repet, nu mai discutăm despre CRM, programe de loialitate automate. De fapt, nu vorbim deloc despre automatizări. Ce automatizări? Ce-s alea? Nu mai bine completez eu AWB-ul de mână? Nu mai bine fac eu factura în Saga manual?

Problema de ieri este despre faptul că nu ne vom învăța minte niciodată

 

Ai putea crede că semnalul de ieri ne va face să fim mai inteligenți digital. Promit că nu sunt pesimist, ci doar avertizez că nimic nu se va schimba. Fac pariu că mulți dintre antreprenori nici măcar nu cred că ar trebui să facă ceva: „asta e, a picat Facebook. Eu ce să îi fac?”.

Așa cum nu avem inteligența financiară, așa cum mulți dintre patronii noștri se încăpățânează să nu facă strategie, așa de greu vom evolua și din punct de vedere digital. Pentru că suntem habnotici credinței de învechit. Inovăm greu, iar ori de câte ori ar fi cazul să o facem, ne îndrăgostim de teoria conspirației și a procastinării de trecere la următorul nivel. În această „logică” credem că crypto currencies sunt „ceva” țeapă a chinezilor, că dropshippingul ne fură clienții și au marfă numai din China și alte câte altele.

Telefonul din buzunarul fiecăruia nu ne face automat mai deștepți digital, indiferent ce business avem. Nu îți permiți să îți ții ouăle într-un singur coș, dar mai ales într-unul din epoca de piatră. 

Indiferent de ce se va întâmpla mâine, că pică din nou Facebook sau tot internetul, fă-ți un plan pentru orice context.

Cea mai bună strategie este să ai o strategie.

 

Adauga comentariu