Este alertă de poluare în zona în care a deraiat trenul încărcat cu biodiesel. Traficul feroviar este și el dat peste cap, iar reluarea acestuia în condiții normale ar putea dura luni întregi

Incidentul de ieri dimineață, în urma căruia un tren încărcat cu mii de tone de biodiesel a deraiat după ce a ajuns într-o zonă aflată în lucru, a transformat zona într-una extrem de poluată după ce sute de tone s-au scurs în pământ și în apele din apropiere. Filmul evenimentului arată că totul s-a produs dintr-o eroare umană.

“Mecanicul de locomotivă se îndrepta din direcția stației CF Malu Mare către cea de la Banu Mărăcine. Pe acest tronson, marfarul ar fi trebuit să oprească la semnalul de stop pentru ca un alt tren de călători care venea de la Caracal spre Craiova să treacă. Apoi, impiegatul de mișcare ar fi trebuit să schimbe liniile astfel încât să nu ajungă în zona care se afla în lucru. Doar că mecanicul nici măcar nu a încetinit la semnalul luminos de stop și a înaintat cu viteză mare până a ajuns deasupra viaductului de la Cârcea, acolo unde se executau lucrări de schimbare a șinelor. Acestea începuseră la sfârșitul lunii septembrie și se defășurau conform unui grafic aprobat până la sfârșitul lunii noiembrie. ”, a declarat Narcis Purcărescu, prefectul județului Dolj.

Inerția a făcut ca locomotiva și primul vagon să traverseze podul chiar dacă nu existau șine. Următoarele 8 vagoane însă au căzut de pe șine. Impactul a fost atât de puternic că a afectat structura de rezistență a podului ce s-a prăbușit sub greutatea miilor de tone de încărcătură. Odată cu podul au căzut în râpă și șapte vagoane încărcate cu combustibil care a început să se scurgă în pământ și într-un pârâu din zonă.
 Mai multe echipe de intervenție ale Apelor Române au fost solicitate la fața locului pentru a opri extinderea petei de combustibil scurs. Toată noaptea s-a lucrat pentru neutralizarea biodieselului și prevenirea poluării lacurilor din zona localității Preajba, lacuri care se află la aproximativ 2,5 km distanță de locul în care a deraiat trenul.

“De la Constanța au mai fost aduse aproximativ 10 tone de soluție care să neutralizeze combustibilului. S-a lucrat toată noaptea în zonă cu effective ale Apelor Române, dar și cu lucrători de la Grupul Feroviar Român , proprietarul garniturii de tren.”, explică prefectul.

“Din partea agentului economic poluator GFR (Grupului Feroviar Român) două vidanje extrag din groapa săpată sub podul de cale ferată conținut de biodiesel în amestec cu apă, conținutul depozitându-se la RELOC Craiova și de aici în vagoane cisternă ale GFR.O altă vidanjă GFR extrage apa în amestec cu biodiesel, neutralizată cu material absorbant  amonte de barajul de la Preajba. O altă echipă de depoluare a sosit de la Cluj solicitată fiind de GFR, pentru realizarea acțiunilor de depoluare, transvazare și remediere.”, se arată într-o informare transmisă de Administrația Bazinală de Apă Jiu.

Grupul Feroviar Român riscă sancțiuni severe pentru poluarea zonei. Reprezentanții Gărzii de Mediu Dolj lucrează în acest moment la întocmirea documentelor și urmează să stabilească ce încadrare și ce amendă va fi aplicată operatorului. 

În tot acest timp, mecanicul de locomotivă este cercetat de Poliția Transporturi care i-a întocmit deja un dosar penal pentru prezența la serviciu sub influența alcoolului și distrugerea sau semnalizarea falsă, fapte care reprezintă infracțiuni contra siguranței pe căile ferate. Dacă este găsit vinovat, acesta ar putea să fie obligat să plătească daune exorbitante către angajator, dr și chletuielile intervențiilor autorităților competente. 

Din cauza acestui accident, traseul Craiova-Caracal București nu mai poate fi utilizat pe perioada lucrărilor din zona în care a deraiat trenul. Astfel, traficul feroviar între Craiova și București a fost deviat pe ruta către Piatra Olt, iar durata unei călătorii a crescut cu zeci de minute.  

Eliberarea zonei de epavele vagoanelor și reparația podului ar putea dura luni întregi. Nici reluarea traficului pe zona de pod neafectată de deraiere nu poate fi reluată în curând. Prefectul de Dolj a solicitat evaluarea podului de către un expert pentru a exista siguranța că structura de rezistență nu a fost afectată.

 


Adauga comentariu