Iridex a trimis prima factură, pentru gunoiul colectat în iulie. Primăriei Craiova îi tremură... bugetul!

Iridex Group Salubrizare a emis prima factură pentru serviciile prestate în prima lună pe teritoriul Craiovei, respectiv iulie 2021. Că operatorul și-a făcut sau nu treaba bine, craiovenii au avut timp să-și facă o părere și să tragă niște concluzii, dincolo de scuzele prezentate de municipalitatea craioveană, unele admisibile, altele ridicole. În orice caz, cum se spune, la final vine nota de plată. Ziarul de Craiova a vrut să știe câți bani trebuie să plătească administrația locală către cei doi operatori implicați în procesul deșeurilor - Iridex și EcoSud, administratorul gropii de gunoi de la Mofleni. Cum arată factura pe luna iulie și care sunt toate costurile pe care le implică colectarea, transportul și depozitarea deșeurilor, plus alte două taxe care se reflectă în taxa specială de salubrizarea pentru craioveni, care a fost stabilită la 11 lei de persoană, pe lună, în cele ce urmează. 

Potrivit unui răspuns oferit de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) ECODOLJ, cea care gestionează serviciul de salubrizare din județ, ADI ECODOLJ primește facturile de la cei doi operatori, le verifică, le adună și le refacturează către fiecare primărie în parte. Până acum, pentru serviciul de salubrizare, Iridex Group Salubrizare a emis o singură factură pentru Municipiul Craiova, aferentă serviciului prestat în luna iulie 2021. 

Factura emisă de Iridex către ADI ECODOLJ, pentru Municipiul Craiova (refacturare serviciu Asocierea IRIDEX) se ridică la 1.668.571,96 lei, TVA inclus, respectiv 337.658,24 euro (la un curs valutar BNR de 4,9416 lei pentru un euro), pentru luna iulie 2021 și cuprinde:

Colectarea separată și transportul separat al deșeurilor menajere reziduale: 1.449.030,82 lei, inclusiv TVA;

Colectarea separată și transportul separat al deșeurilor menajere reciclabile: 189.845,67 lei, inclusiv TVA;

Operare stație sortare: 29.695,47, lei inclusiv TVA.  

Primăria Craiova trebuie să plătească și pentru depozitarea gunoiului, adică factura emisă de ECODOLJ. Astfel, pentru luna analizată, adică iulie 2021, costul total este de 1.308.753,67 lei, respectiv 264.844,113 euro, împărțit astfel:

Depozitare deșeuri municipale amestecate — S.C ECOSUD - 737.650,77 lei, inclusiv TVA;

Contribuția la Economia Circulară — S.C ECOSUD - 571.102,90 lei inclusiv TVA. 

La acestea se adaugă si transferul deșeurilor prevăzut prin proiectul SMID Dolj, care în iulie 2021, pentru Craiova, a fost în valoare de 140.103,79 lei, inclusiv TVA. Este vorba despre o taxă pe care o plătesc toți locuitorii, indiferent că produc sau nu gunoi și care se împarte proporțional cu gunoaiele generate la nivelul localităților. Fiecare primărie o plătește in funcție de cantitățile transferate. Și ea este inclusă în taxa de 11 lei stabilită la Craiova.

Astfel, întreaga factură pentru tot ce implică deșeurile produse de craioveni în luna iulie 2021 se ridică la suma totală de 3.117.429,42 lei, respectiv 630.854,262 euro. 

Am întrebat și Primăria Craiova câte persoane s-au impus pentru plata taxei speciale de salubrizare și câți bani s-au colectat de la craioveni, ca să vedem în ce măsură taxa specială de salubrizare, în cuantum de 11 lei/pers./lună va acoperi factura pe luna iulie. Responsabilii cu comunicarea informațiilor de interes public din cadrul instituției ne-au anunțat că au nevoie de mai mult de zece zile pentru a ni le comunica, din cauza ”complexității” acestora. În momentul în care vom avea răspunsurile, vom reveni cu informațiile.

Până atunci, am încercat să facem noi câteva calcule, bazându-ne pe ceea ce știm deja: taxa specială de salubrizare este de 11 lei de persoană (care locuiește efectiv la adresa declarată), iar factura totală pe luna iulie 2021 a fost de 3.117.429,42 lei.

Rezultatul calculului arată că ar fi nevoie de exact 283.402,675 persoane care să achite cei 11 lei pentru ca Primăria Craiova să acopere factura la gunoi. Însă, conform ultimului recensământ general al populației, cel din 2011, Craiova avea o populație de 269.506 persoane. În cazul în care rata populației a urmat trendul anilor 2002-2011, adică de scădere cu -1,28%/an, populația actuală a Craiovei ar fi de circa 237.000 de locuitori. În plus, mulți nu mai locuiesc în oraș, deși domiciliile au rămas aceleași. 

Pe de altă parte, trebuie luat în calcul și numărul persoanelor fizice care erau impuse la plata gunoiului de fostul operator de salubrizare, SC Salubritate Craiova, respectiv 185.000 de persoane plătitoare de tarif. Oricare ar fi cifra reală, este imposibil ca aceasta să fie suficient de mare, încât să poată acoperi costurile cu gunoiul. Așa încât, Primăriei Craiova nu îi rămâne decât să plătească diferența de bani. Ceea ce face deja multe dintre primăriile din județ, unele ajunse în pragul colapsului din cauza facturii la gunoi. Se produce mult, se reciclează puțin, coroborat cu faptul că numărul real al persoanelor care ar trebui impuse la plată e cu mult mai mare decât cel declarat. Rămâne de văzut cum vor verifica autoritățile dacă numărul craiovenilor care s-au impus la plată este cel adevărat.

În altă ordine de idei, conform ADI ECODOLJ, luna trecută volumul de gunoi colectat din tot județul a fost de circa 11.000 de tone. Dintre acestea, aproape 6.000 de tone au fost ridicate din Craiova.  

 

 

 

 

 

 

***

Conform contractului, Iridex este obligat să emită facturile pentru serviciile prestate până la data de 15 a lunii următoare celei în care s-a prestat serviciul, către ADI EcoDolj, iar ADI este obligată să refactureze către primării în termen de 5 zile.

Taxa specială de salubrizare se plătește lunar de către persoanele fizice, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care s-a prestat serviciul de salubrizare.

Prin excepție, pentru anul 2021, primul termen de plată al taxei speciale de salubrizare este de 60 zile de la data începerii prestării efective a activităților serviciului de salubrizare în Municipiul Craiova.

Persoanele juridice sunt în contract direct cu operatorul Iridex, iar Primăria Craiova nu are niciun fel de implicare în privința lor. 

 

 

Adauga comentariu