Porcul, văzând în curte grătarul, a început să prindă șoareci și să latre la străini. Aşa-i şi-n politica noastră. Înaintea fiecărui scrutin electoral, porcii latră.

Se latră dinspre zona politică a “reformă” încă din anii ‘90. Toţi vor să se facă “pe ici, pe colo, câte ceva, dar să nu se reformeze nimic”. Că doar n-au să-şi şunteze singuri propriile privilegii de partid.

Reforma sistemului politic este simplă şi porneşte de la modul în care partidele “operează” alegerile şi relaţiile dintre structurile administrative şi politice la nivel local. Nimeni nu s-a atins de modul de organizare a alegerilor și de structurile locale, decât pe alocuri, și numai cu efectul consolidării puterii și a ușurării alegerii “baronilor locali”.

(staţi jos, domnule Von Bruckenthal, la mulţi ani, nu despre dumneavoastră e vorba!)

Ia să vedem noi cum cooperează clasa politică de vreo 30 de ani pentru a se reforma:

  • Începând din 2004, a fost născocită și primenită aproape anual, legea statutului aleșilor locali (393/2004), ajungându-se până acolo încât legea îi leagă pe consilierii locali, ca pe niște robi fără drepturi, de partidul care binevoiește să-i pună pe listă. Să-i facă dependenți de partid. Beneficiari: toate partidele politice din România.
  • În 2008, legea alegerilor locale a fost modificată pentru a permite alegerea uninominală a președinților de consilii județene. Pentru a le consolida puterea și a nu-i mai lăsa la mâna consilierilor și în plus, pentru a se păstra/conserva locurile ocupate anterior fiecărui scrutin. Când, avantajați de algoritmul ocupării posturilor în diverse alianţe a fost PNL, alegerea a fost într-un singur tur de scrutin. Când nu, s-a renunţat la vot şi s-a lăsat alegerea preşedinţilor de Consilii judeţene la latitudinea negocierilor partidelor.
  • Să nu uităm și de parodia de vot uninominal pârvulescian a aleșilor din Parlamentul României (între timp s-a renunţat că era prea uşor de manipulat “coşul de voturi”). Beneficiari: în primul rând PNL, partid care a beneficiat de cele mai multe relocări computeristice de pe locurile 2 și 3 direct în Parlament – în frunte cu ex-chiulangiul național Crin Antonescu. Apoi PSD care și-a păstrat baronii în funcții în județele-fiefuri tradiționale).
  • În 2011 legea alegerilor locale a fost din nou modificată pentru a permite alegerea primarilor din primul tur de scrutin, măsură care de atunci îi favorizează pe primarii în exercițiu.

Şi, de atunci, înainte de fiecare tur de scrutin, porcii latră că vor face modificarea legii pentru a se reveni la alegerea primarilor în două tururi de scrutin.

Vreţi reformă?

  • Trebuie extins sistemul de alegeri uninominale până la nivel de consilieri locali – care ar trebui să candideze chiar și din partea străzii, carterului (o circumscripție electorală definită prin lege în care să avem şi posibilitatea destituirii/concedierii respectivului consilier printr-o petiție a celor din circumscripție, semnată de un număr de alegători – care pot dovedi că au votat, egal ca număr cu 2/3 din cei care i-au adus câștigarea mandatului).
  • Asta pentru a da șansa alegătorilor să-și cunoască reprezentanții în consiliile locale, să știe exact cui se adresează cu petițiile și exact pe cine să tragă la răspundere/răsplătească prin vot în funcție de situație. Și pentru a da șansa consilierilor locali de a fi independenți de interesele oculte pe plan local ale propriului partid. În plus, ar rezulta un control mai eficient al cetățenilor asupra a ceea ce face și desface primarul în timpul mandatului său.
  • Alegerea uninominală să fie clară, fără posibilități de relocare a votului prin intermediul calculatorului – de tipul “câștigătorul ia totul”, pentru a se evita „înțelegerile” ulterioare între partide care se dușmănesc numai pe față. Să-și asume alianțele pe față, din primul tur.
  • În plus, trebuie stabilită metoda clară prin care “aleșii” pot fi destituiți de către acei alegători din circumscripția lor care pot dovedi că și-au exercitat dreptul de vot.

Acestor cetățeni le-a păsat de ce anume se întâmplă în spațiul politic, nimeni nu-i poate verifica cu cine au votat sau dacă și-au anulat votul din lipsă de opțiuni. În schimb și-au câștigat dreptul de control asupra reprezentanților lor – drept exercitabil peste dorința și voința liderilor partidului din care alesul face parte.

Şi, gata!

Adauga comentariu