Primăria Craiova finanțeză în mod dubios, cu 3 milioane de euro, afacerea IRIDEX și acceptă să cumpere un anume tip de pubele, la un preț impus

La inițiativa Primăriei Craiova, cu votul consilierilor locali ai PSD+PER+Dan Diaconu, Iridex va cumpăra 1.120 de containere de suprafață, pentru colectarea selectivă a gunoiului, care vor deservi cetățenii care locuiesc la bloc. Atenție, Iridex le cumpără, dar craiovenii le plătesc. Municipalitatea a constatat că în cartierele de blocuri nu sunt pubele pentru gunoiul care poate fi reciclat, astfel încât singura soluție ar fi aceasta: Iridex achiziționează pubelele cu banii proprii, însă plata finală cade în sarcina administrației locale. Investiția estimată este de circa 12,98 de milioane de lei (fără TVA), adică vreo 3 milioane de euro, bani pe care municipalitatea se angajează să îi achite Iridex lunar, timp de 8 ani. Mai mult, nici nu încape vorba de vreo licitație, fiindcă Iridex este firmă privată și poate cumpăra de la cine dorește. În plus, Iridex comunică primăriei că doar un producător anume produce pubelele respective - European Waste Technology (cea care a câștigat și licitația CJ Dolj pentru containerele îngropate) -, fiindcă utilajele achiziționate prin Master Planul de Deșeuri al Consiliului Județean Dolj sunt prevăzute cu un anumit soft care poate opera doar cu acel tip de containere. Motiv pentru care prețul de achiziție, calculat la 2400 de euro/buc (rezultat din împărțirea valorii estimate la nr. de bucăți care trebuie achiziționat), ridică mari semne de întrebare. Pubelele asemănătoare costă circa 6-700 de euro. În plus, de ce vrea Primăria Craiova neapărat să devină proprietara acestor containere în condițiile în care afacerea Iridex e una privată iar serviciile îi sunt plătite? Aleșii locali ai opoziției s-au plâns și de faptul că nu au fost informați de această formulă agreată de municipalitate pentru achiziția containerelor, ci că înainte să vadă acest proiect negru pe alb le-a fost făcută o prezentare principială. 

Olguța spune că altfel nu se poate

Primarul Craiovei susține că aceasta este singura variantă pe care municipalitatea o are. În plus, mai spune edilul, craiovenii nu vor fi afectați, chiar dacă rata lunară se va reflecta în tariful pe gunoi, fiindcă acesta va scădea oricum odată cu colectarea selectivă. 

Cât e pubela?!

Dacă unii dintre consilierii opoziției au fost de acord cu modalitatea de plată a pubelelor, toți aleșii din alianța de dreaptă au afirmat că prețul pentru ele este foarte mare și s-au îndoit că este unul real. 

”Din punct de vedere al costurilor, suntem obligați, idiferent de motivarea că nu este timp sau că n-a fost, ea (licitația n.r.) trebuie făcută prin achiziție publică. Astfel, noi gestionăm banul public și vedem ce se întâmplă cu el. Trebuie să ne aplecăm mai mult asupra cheltuirii banului public”, a intervenit consilierul Lucian Săuleanu.

”Noi suntem de acord cu modalitatea de plată, credit-furnizor, atâta vreme cât există și respectă bazele legale. Problema, însă, este prețul de achiziție al acestor containere. Nu am găsit containere comparabile pe internet și nu știu dacă prețul este mic, e mare, e real. Ei acolo puteau să le evalueze și la 10.000 bucata, având în vedere că sunt singurii care produc tipul ăla de containere. Deci, din punctul nostru de vedere este ok modalitatea de a plăti pe o perioadă de 8 ani, însă noi avem o problemă cu prețul. Până la urmă, tot cetățenii vor plăti acest cost al containerelor. Ce fundamentare are acest preț al lor? Dl Glăvan în ședința de comisii a spus că de fapt nu costă 2.400 euro/buc, cât reiese din împărțirea matematică, ci prețul ar fi de 1.750 de euro/buc. Când l-am întrebat ce reprezintă diferența de 650 de euro spune că e vorba de transport și amplasare. Am văzut în contract că se plătesc undeva la 6 lei/mc costuri de amplasare, iar transportul, când negociezi cu producătorul să-ți dea o mie și ceva de bucăți, e inclus în preț. Așa e la orice societate și orice firmă normale. Deci, ce reprezintă diferența de 25%, cei 650 de euro? Care este până la urmă prețul per container? Vrem să avem și noi o transparență pe prețuri”, a solicitat consilierul Cezar Drăgoescu.

Sas: De graba concedierilor, au uitat containerele

Colegul de alianță Teodor Sas a folosit prilejul să aducă în discuție concedierea rapidă a celor 300 de angajați ai Salubrității în paralel cu întârzierea achiziției acestor pubele.

”Ne-am grăbit să dăm afară 300 de oameni de la Salubritate, acum trei luni, dar Primăria nici măcar nu avea prevăzute containere pentru colectarea selectivă a gunoiului. Ni se solicită tot mandatarea primarului să voteze în ADI Dolj cumpărarea, de către un operator privat a 1.120 de platforme de gunoi, cu peste 3 milioane de euro. Primăria Craiova nu are absolut niciun fel de control asupra modului în care sunt achiziționate acele platforme de gunoi. Primăria practic se angajează să plătească timp de opt ani pentru niște platforme care nu au fost niciodată prevăzute în Masterplanul de deșeuri”, a opinat Sas

Nemulțumiți de proiect, consilierii PNL au anunțat anemic, dar comico-amenințător, prin vocea liderului Marian Vasile, că nu vor vota proiectul. 

”Nu putem gira acest proiect de HCL, care oricum include vreo 2-3 hotărâri, care trebuiau tratate separat. Să ajungem să dăm milioane de euro din bani publici unei firme private, ca acea firmă privată să cumpere direct de la altă firmă privată niște bunuri pentru craioveni mi se pare de domeniul SF. Nu înțeleg de ce evitați aceste licitații, cum de altfel s-au și achiziționat până acum, printr-o simplă adresă prin care reprezentantul producătorului ne spune că s-ar putea ca alți producători să aibă alte dimensiuni la containere. Pe bune? Să fie ultima dată când veniți în fața CL cu astfel de propuneri! Nu am crezut că se poate ajunge la asemenea aroganță din partea conducerii PSD cu banii craiovenilor”, a conchis liberalul. 

Ce le-a zis Olguța consilierilor 

Olguța Vasilescu a ținut să intervină în discuție și să le explice aleșilor care au fost motivele în luarea acestei decizii.

”Dvs ați fost informați despre această achiziție în ședința din 25 februarie 2021, când am cerut un mandat expres din partea Consiliului Local. Mai mult, am discutat pe grupuri care e cea mai bună variantă ca să facem achiziția respectivă. Noi nu aveam cum să prevedem în 2012 containerele în acest număr, pentru că era o altă legislație, care s-a modificat în 2018 și care ne obligă ca începând din acest an să avem containere selective ca să se poată sorta gunoiul. Până acum, licitațiile au fost organizate de CJ, nu a avut nicio treabă Primăria Craiova. Au durat 5 ani. Când s-a făcut licitația pt containerele îngropate, aproape tot Masterplanul al județului a fost blocat din cauza acestei licitații care, până la urmă, a fost tranșată de instanță. Acum am avut o discuție cu operatorul (Iridex n.r.): ”cum facem?”. Ni s-a spus foarte clar că există un soft la mașinile deja achiziționate prin licitație publică de către CJ și că nu pot opera decât containere de acest tip. Asta ar însemna că dacă facem o achiziție publică va exista o altă firmă care poate va câștiga, peste un an, doi-trei - cert este că noi nu vom putea face în acest moment colectarea selectivă - va trebui să avem alte mașini, alte costuri, deci implică foarte multe lucruri care cred că au fost explicate până acum în ședințele de comisie. Pentru că facem aceste investiții în containele de deșeuri reciclabile, vor scădea tarifele. Pentru colectarea separată și transport deșeuri reciclabile scade de la 739,68 lei/tonă, la 719,54 lei/t, pentru agenți economici scade de la 189,14 lei/t, la 174,35 lei/t, tariful pentru operarea stației de transfer, de la 75,57 lei/t, la 74,35 lei/t, pentru operarea stației de sortare scade de la 115,7 lei/t, la 50,67 lei/t. Deci, din punctul acesta de vedere, cetățenii nu vor avea de suferit, chiar dacă aceste prețuri vor fi incluse în noul tarif. Dacă nu vom avea containerele respective nu vom putea face colectarea selectivă și atunci va trebui să plătim amenzile care sunt prevăzute de legislația în vigoare”, a afirmat Olguța Vasilescu. ”Noi am fost între ciocan și nicovală, fiindcă CJ Dolj își prevăzuse banii pentru master plan, 50 de milioane de euro, și nouă ne-au revenit doar 10 milioane de euro pentru containerele îngropate și a trebuit oricum să ne încadrăm în această sumă. Pe ciclul financiar următor vom face demersuri să avem și celelalte platforme, tot containere îngropate, însă asta va dura cel puțin cinci ani”, a mai adăugat Vasilescu. 

Potrivit reprezentanților administrației locale, locațiile unde vor fi amplasate cele 1.120 de containere (408 bucăţi pentru sticlă şi 712 bucăţi pentru hârtie/carton şi plastic/metal) pentru gunoi selectiv au fost identificate. La asfârșitul lunii august vor fi cel puțin 120 de locații, a câte trei platforme, pentru sticlă, PET, metal, și hârtie și carton, deja instalate și se va putea face colectare selectivă. Până cel târziu la 1 octombrie ar urma să fie finalizate toate. Recepția, mai spun cei de la Primărie, se face de CJ Dolj

La final, avocatul Lucian Săuleanu a anunțat că nu va vota proiectul, motivând că argumentele aduse de primar nu l-au convins:

”Argumentele nu mă conving: nici faptul că (cei de la CJ Dolj n.r.) s-au judecat 5 ani, nici că nu ați putut să anticipați ce va fi, deși legea e din 2011, modificată în 2018. Ați avut 2 ani și jumătate la dispoziție. Nu sunt argumente pentru a mă face să încalc legea achizițiilor, pentru a încălca transparența. Practic ne spuneți ”votați pentru că nu avem altă soluție”. Legat de tarif, eu știu foarte clar că art. 9 din prdinul 109/2007 al ANRSC consideră ilegal un astfel de tarif. Dacă știați că se apropie termenul să facem colectare selectivă și avem niște probleme, de ce avem ședință extraordinară? Deși ele au o anumită logică, nu vin să înfrângă textele de lege foarte clare. Vă rog să consemnați votul meu împotrivă”, a spus Săuleanu.

”Nu e o ședință extraordinară în care nu ați știut ce o să se întâmple. V-am făcut informarea acum 3 luni”, a intervenit Olguța Vasilescu. ”Nu cu această formă juridică, doamnă primar”, i-a replicat avocatul.

Acesta susține - iar procesul verbal de ședință din 25 februarie 2020 confirmă (vezi facsimil) - că formula juridică de cumpărarea a acestor pubele nu a fost fost prezentată în acest fel.

”Au făcut o prezentare generală, dar nu achiziționarea de către Iridex la prețurile acestea.  Nu e treaba noastră că CJ s-a judecat 5 ani cu licitația, că mașinile nu merg decât cu acel tip de pubelă. Dimpotrivă, dacă s-au achiziționat asemenea mașini înseamnă că iar e o chestiune de nelegalitate, adică au condus la un producător anume. Revin, din punct de vedere juridic formula propusă azi prin Actul adițional nr. 3, în sensul cumpărării, la prețul respectiv, și achitării în rate a acestor bunuri e dovada că se încalcă legea achizițiilor publice. Nu este transparență, bunurile automat sunt de 2-3 ori mai scumpe. Pe internet apar cu 6-700 de euro și noi le cumpărăm cu 2400 de euro. Să le cumpere Iridex, nu trebuie să le cumpărăm noi, să devenim proprietarul lor. Pare doar o schemă prin care se folosesc bani publici, în mod netransparent”, e de părere consilierul Lucian Săuleanu.  

Proiectul a trecut în ședința de azi, cu 14 voturi ”pentru”.

Adauga comentariu