Teatrul ”Colibri” dedică Premiul SPECIAL acordat de UNITER craiovenilor. ”Când ajunge Marcel Iureș să-ți facă Laudatio la UNITER... s-a terminat!”

Festivalul "Puppets Occupy Street” al Teatrului pentru Copii și Tineret ”Colibri” din Craiova, ediția din 2019, a primit PREMIUL SPECIAL pentru teatru de păpuşi şi marionete, luni seara, în cadrul Galei Premiilor UNITER, organizate la Craiova. ”Este o certitudine că ceea ce se întâmplă cu acest festival este un fenomen de neocolit și de neingnorat în rețeaua marilor festivaluri. Și când ajunge Marcel Iureș să-ți facă Laudatio la UNITER... s-a terminat! Marcel Iureș, care s-a cerut în festival: ”Ia-mă și pe mine!”, spune managerul Teatrului ”Colibri”, Adriana Teodorescu (foto).

Cu 10.000 de spectatori, zeci de activități în aer liber și în spații speciale, ediția din 2019, ”Evoluție prin Revoluție“ a Festivalului ”Păpușile ocupă Strada” și-a primit aprecierea și la nivel oficial, la Gala UNITER, un fel de ”Oscaruri” în teatrul românesc. Cu bucurie afișată, însă deloc cu autosuficiența celui care primește laude și uită că trebuie să muncească în continuare, Adriana Teodorescu a povestit pentru Ziarul de Craiova ce înseamnă distincția primită și cum vede festivalul de anul viitor. 

Premiul ăsta e al Craiovei, e de la vlădică până la opincă, de la cel mai mic spectator din orice cartier și până la cea mai înaltă autoritate. Este al tuturor. Este al oamenilor din oraș, al oamenilor din teatrul nostru, al celor din rândul autorităților care ne-au sprijinit incredibil de mult: RAADPFL, Salubritatea, Termo, Poliția Locală. Pentru că, oricine ce ar spune despre Poliția Locală, pentru noi a fost ca tatăl ăla care merge cu copilul peste tot. O dată pe an, când am avut nevoie, ne-au fost alături. Și presa a fost mereu alături de noi. Gratis! Voluntarii, care au venit în număr mai mare decât ne așteptam. Este premiul artiștilor care au fost la noi! Pentru că sunt artiști care își fac agenda anului în funcție de festival și spectacole adaptate temei”, spune pe nerăsuflate managerul Adriana Teodorescu. Când încep pregătirile de festival, de la director la menajeră, își schimbă ”rolurile” imediat, fără aere de șefă: ba coase, ba pune la punct documente, mătură, strigă, măsoară, proiectează, filosofează și chibzuiește lucrurile așa încât să fie mulțumită de rezultate.

Premiul ăsta înseamnă, într-un fel, conștientizarea breslei, că există. În România, acest fenomen care se numește teatru de păpuși și de animație este cumva marginalizat, uneori luat peste picior, că este doar o joacă sau un teatru de copii. Iar mulți dintre cei care gândesc așa sunt din breslă. Pentru toți artiștii care participă la festivalul de la Craiova - unde, apropos, vin doar artiști independenți și teatre private, nu există niciun teatru de stat - lui îi datorită faptul că au început să fie invitați la festivaluri de profil din țară la care nu aveau acces înainte”, explică Teodorescu. ”În România se merge foarte mult pe principiul reciprocității. Mă inviți la tine la festival, te invit la mine la festival. Din această cauză, Teartului Colibri i s-au închis câteva uși. Noi nu avem capacitatea financiară și logistică să facem două festivaluri, cu spectacole de sală, cu teatre de stat, pentru că au spectacole superbe și teatrele de stat și pe ăsta vara. Dar, nu avem cu ce deocamdată”, mărturisește managerul Teatrului ”Colibri”.

Potrivit acestuia, în Teatrul ”Colibri” există cel mai mic număr de angajați din țară, păstrând linia profilului teatral, respectiv 28. Cu tot cu personalul administrativ. Clujul are 60, Timișoara, în jur de 40, Iașul, peste 80. ”Noi facem de toate în teatrul ăsta, mie mi se spune că sunt menajeră”, mărturisește râzând Adriana.

Ce pregătește Teatrul ”Colibri” pentru ediția de anul viitor: două variante de festival

Dacă anul trecut se hotărau ca ediția din 2020 să aibă ca temă măștile (”Masquerade”), anul acesta colegii din teatru și apropiații au rugat-o să se gândească de două ori înainte să decidă tema. Fiindcă parada cu măști s-a dovedit a fi globală. Ironia sorții făcea ca din primăvară întreg Pământul să fie cuprins de pandemia Coronavirusului. ”Când am stabilit asta, m-am gândit la un foarte mare bal mascat. Și, uitați...  Am avut și avem măști din plin”, spune directoarea de la ”Colibri”. Cel mai curând, în octombrie, când scenografa care se ocupă de imaginea festivalului va veni pentru a fi stabilite detaliile, se va lua o decizie pentru tema de anul viitor a festivalului. Un lucru e cert, spune Adriana Teodorescu: ”Mi-e foarte clar că pentru la anul trebuie să facem două variante: varianta de avarie, cum a fost anul acesta, să avem continuitate, și varianta în care lucrurile ar reveni cât de cât la normal”. 

***

La Gala Premiilor UNITER 2020, actorul Marcel Iureș a rostit Laudatio în onoarea păpușarilor și marionetiștilor, în contextul acordării Premiului special pentru teatru de păpuși și marionete ediției din 2019 a Festivalului Puppets Occupy Street, care a derulat peste 400 de evenimente pe parcursul a 8 zile. 

În calitate de prieten al Teatrului Colibri și al Festivalului Puppets Occupy Street, actorul Marcel Iureș și-a mărturisit mereu admirația față de păpușari și marionetiști, dorința și curiozitatea de a urca pe scenă alături de ei. Lucrul acesta s-a întâmplat în urmă cu patru ani, la Teatrul Colibri, în spectacolul Furtuna, de William Shakespeare, scenariul și regia Cristian Pepino. S-a făcut auzit în festival, în dialogurile despre arta trasului de sfori, la care, în 2018, mărturisea: „Cred că pasul următor este să mânuiesc şi eu o păpuşă.“

 

 

 

Adauga comentariu