A treia încercare pentru reparația viaductului Cârcea, unde trenurile merg, oficial, cu 30 km/h. Podul a fost rupt în accidentul feroviar din 2018

După două licitații anulate din lipsă de oferte, Regionala Craiova a CFR SA a lansat, în luna mai, o nouă licitație pentru repararea Viaductului Cârcea. De la prima licitație și până acum, valoarea estimată a proiectului aproape s-a dublat, de la circa 450.000 de lei, la aproximativ 750.000 de lei

Podul care traversează Valea Cârcea și susține două fire de circulație ale magistralei feroviare 100 Videle-Orșova a fost avariat în urma unui grav accident feroviar în anul 2018. Conform rezultatului anchetei Agenției de Investigare Feroviară Română – AGIFER, pe 12 august, un tren de marfă al Grup Feroviar Român (GFR) SA, încărcat cu biodiesel, și-a continuat mersul pe linia firului I, dintre haltele de mișcare Malu Mare-Banu Mărăcine, deși semnalul luminos de ieșire era roșu. Linia respectivă era închisă circulaţiei trenurilor pentru executarea lucrărilor de reabilitare a viaductului și a deraiat trecând peste viaduct, a cărui suprastructură feroviară era demontată. Accidentul a avut loc la ora 08:17, prin deraierea locomotivei de remorcare și a primelor 10 vagoane din compunerea trenului, având drept consecințe căderea tablierului metalic al primei deschideri a viaductului și prăbușirea în gol a 7 vagoane (vagoanele 2 - 8 de la locomotivă). Mecanicul a fost testat cu etilotest şi a rezultat o alcoolemie de 0,72 mg/l alcool în sânge. Pe numele acestuia poliția a deschis dosar penal pentru comiterea infracţiunilor de prezență la serviciu sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe şi distrugerea sau semnalizarea falsă în cazul producerii unui accident. 

Infrastructura comună pentru cele două fire de circulație a fost distrusă. Pe 4 septembrie 2018 circulația feroviară s-a reluat pe firul II al viaductului Cârcea de atunci trenurile circulând, oficial, cu 30 km/oră. În realitate, avansul ar fi de circa 10 km/h. Evident, întreaga circulație feroviară națională a fost și este afectată.

De două ori a încercat CFR SA să repare tablierul nr. 1 de pe firul II al Viaductului, organizând o licitație în noiembrie 2019 și alta în februarie 2020, fără succes. Nicio societate nu a depus vreo ofertă. Ultima licitație a fost lansată pe 21 mai 2021. Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este data de 22 iunie 2021, ora 15,00.

Lucrarea ce urmează a fi achizitionată constă în: revizuirea pozițiilor aparatelor de reazem și a unghiurilor de rotire a rulourilor aparatelor de reazem mobile la tablierul de pe firul II; introducerea în spatele culeei C1 fir II a unui podeț provizoriu U5 în vederea descărcării terasamentului; executarea reparațiilor elementelor structurale avariate ale tablierului nr. 1 de pe firul II; executarea unor rezemari suplimentare a celor trei tabliere de pe firul II, cu stive de traverse montate sub rigidizările riglei inferioare a cadrelor transversale finale ale tablierelor conform soluțiilor de alcătuire a stivelor din proiect; executarea unui trotuar nou, prin montarea unor console noi la tablieretele 1, 2 de pe firul II pe partea dinspre firul I și refacerea podinei de trotuar cu dulapi metalici transversali; executarea unui parapet nou pe trotuarele dinspre firul I, pe lungimea tablierelor 1 și 2 de pe firul II; refacerea zidului de gardă pe zona firului II la culeea Videle. 

Valoarea totală estimată a contractului este de 746.434 lei, față de cele anterioare care au fost de 446.689 lei. Termenul de execuție al lucrărilor este de 3 luni de la demararea lor.

Pe de altă parte, în august 2020, societății Pod Proiect din Iași i-a fost atribuită, prin achiziție directă, de CFR, realizarea documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţie (DALI), pentru ”Reconstrucția și repararea viaductului Cârcea km 200+306 linia CF 100 Videle - Orșova”. Săptămâna trecută, Agenția pentru Protecția Mediului Dolj a publicat anunţul privind decizia etapei de încadrare. 

Conform memoriului de prezentare, proiectul se va realiza pe un teren in suprafata de 7.082 mp și se vor executa lucrări la infrastructura și suprastructura viaductului și la calea de pod. Valoarea investiţiei este evaluată la 71.285.398,78 lei. Perioada de implementare propusă pentru lucrările de reparaţii seste de 14 luni

***

Conform memoriului de proiect realizat de Pod Proiect, viaductul Cârcea a fost construit in perioada 1944-1945 cu infrastructura pentru cale dubla si suprastructura pentru linia I. Structura de rezistenta a viaductului a fost dimensionata la convoiul de calcul ˮNˮ. Cu ocazia dublarii liniei in perioada 1971-1972 au fost introduse in cale tablierele de pe firul II, dimensionate la convoiul de calcul T 8,5. Calea ferata pe viaduct, realizata cu joante, este in aliniament si palier, cu sine tip 65 si traverse din lemn. 

Sursa foto cover: Iquam Photos/Bogdan Dănescu

 

Adauga comentariu