Trenuri blocate 250 de minute în zona Regionalei CF Craiova din cauza unor copaci căzuți. CFR se scuză că nu are bani și personal să taie arborii periculoși

Sute de ore de întârzieri sunt înregistrate în perioada de iarnă de către trenurile din România din motive care țin de... meteorologie. De fapt, în cea mai mare măsură, țin de impotența, ignoranța și dezinteresul autorităților de a soluționa problemele care le cauzează. Una dintre ele sunt copacii căzuți fie pe calea ferată, fie pe liniile de înaltă tensiune. Așa cum s-a întâmplat, spre exemplu, chiar aseară, când mai multe trenuri, de trafic intern și internațional, au rămas blocate după căderea unor copaci pe segmentul feroviar Filiași – Gura Motrului, blocaje ”cauzate de condițiile meteo nefavorabile”, după cum au explicat reprezentanții CFR Călători. Nu vă imaginați că la noi ”nefavorabil” și ”extrem” înseamnă ceva similar vreunui taifun, ciclon sau, doamne ferește, să nu pomenim de tornadă. Bate vântul ori plouă sau ninge. Cu adevărat extrem (de aiuritor) este unul dintre motivele pentru care circulația feroviară este o bătaie de joc: nu sunt bani pentru tăiatul arborilor periculoși, care paralizează mersul trenurilor și ține călătorii captivi cu orele în aceste epave naționale.  

”CFR Călători ține permanent legătura cu CFR SA, managerul infrastructurii, care realizează dirijarea circulației și cu echipele din trenurile afectate oferind asistență călătorilor. 

Toate măsurile operative care se iau au ca principal scop circulația trenurilor în condiții de siguranță. Recomandăm pasagerilor ca înainte de efectuarea călătoriei să se informeze despre condiţiile meteo şi să solicite informaţii despre eventualele întârzieri şi modificări produse în traficul feroviar la staţiile CFR din Bucureşti şi din ţară, şi la telefon 021/9521. 

Pasagerii care au bilete și doresc să renunțe la călătorie pot primi, la cerere, contravaloarea biletelor achiziţionate şi neutilizate (fie pentru întreaga rută, fie pentru distanța neefectuată din ruta respectivă), conform Regulamentului de transport pe calea ferată în vigoare”, anunța pe site-ul propriu CFR Călători.

Așadar, călătorii să se informeze despre starea vremii - de-o bate vântul, de-o cădea vreun fulg ori vreo stea din cer - înainte să-și cumpere bilet. Nu de alta, dar de la bun început să știe că o fac pe propria răspundere, fiindcă ignoranța și neputința statului nu și le asumă nimeni. Scuza e clasică. Ditamai compania națională e meteodependentă, printre altele. Pe principiul: n-avem ce face, cu natura nu te pui... 

Condițiile meteo = nu sunt bani, nici personal versus legislația e proastă   

Bineînțeles, copacii de aseară fac parte dintr-un șir foarte, foarte lung de copaci căzuți pe calea ferată. Și nu vor fi ultimii. La sfârșitul lunii decembrie, circulația feroviară a fost dată peste cap din cauza unor crengi căzute. Trenurile au avut întârzieri și de 300 de minute. Purtătorul de cuvânt al Ministerului Transporturilor explica atunci, într-o intervenție la postul B1TV, că motivul blocajelor a fost ”un fenomen care nu este nou, se repetă an de an”. Pe scurt, acesta îndrepta indirect vina către Ministerul Mediului, care ar solicita viză pentru ca arborii să poată fi tăiați.

”În acest moment pe căile ferate române se repetă un fenomen care nu este nou, se repetă an de an, crengile din copacii care sunt pe margine se încarcă cu chiciură și cad pe liniile de tensiune și deteriorează atât linia de tensiune, cât și dispozitivele locomotivelor. Când o locomotivă electrică se blochează trebuie înlocuită cu o locomotivă diesel care să înlocuiască această locomotivă să treacă trenurile în stație. Este o situație care se repetă pentru că este până la urmă o problemă legislativă. Cei de la CFR nu pot interveni pentru a tăia copacii din timp, au nevoie permanent de aviz de la Ministerul Mediului. Fără acest aviz nu se pot tăia copacii. Ar trebui schimbată legislația să nu ne mai trezim iarna cu astfel de întârzieri”, explica Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt la Ministerul Transporturilor.

Însă, conform unui răspuns oferit de CFR SA, explicația e alta: CFR nu are nici bani și nici personal suficient să taie copacii periculoși. Din datele frunizate de societate, numărul arborilor potențial periculoși pentru siguranța circulației de pe intreaga rețea feroviară, recenzați în anul 2021, se ridică la 34.114. Un număr prea mare pentru potența financiară a CFR, lăsată să se descurce cum poate.

”Urmare adresei dumneavoastra transmisa in format electronic Serviciului Comunicare Mass-Media, referitoare la taierea copacilor care prezinta pericol de cadere in gabaritul căii ferate, vă comuniam: 

Compania Nationale de Cai Ferate CFR SA, administrator al infrastructurii feroviare publice, in conformitate cu prevederile OUG nr.12/1998, Art.29, intervine permanent pentru indepartarea vegetatiei si a copacilor din zonele adiacente caii ferate, care pot afecta in timp gabaritul de libera trecere, vizibilitatea semnalelor si, nu in ultimul rand, vizibilitatea in zona trecerilor la nivel cu calea ferata, in special in cazul producerii unor fenomeme meteo extreme.Tinem sa precizim faptul ca toate aceste interventii permanente pentru indepartarea vegetatiei se executa atat cu personal propriu, dar si cu societati de profil autorizate, care detin certificat de atestare pentru activitatea de exploatare forestiera, pe baza de contract.

Important de subliniat, daca tinem cont de numirul arborilor potentiali periculosi pentru siguranta circulatiei, recenzati anul trecut - 6.403 arbori (dintr-un total general de 34.114 arbori potentiali periculosi pentru siguranta circulatiei, de pe intreaga retea feroviara) raportat la numarul redus al personalului propriu al CFR SA (utilizat cu precadere la executia lucrarilor de intretinere si reparatie necesare punerii in siguranta a infrastructurii feroviare), precum si la costurile ridicate necesare pentru prestatiile de taiere a vegetatiei si a arborilor potentiali periculosi pentru siguranta feroviara (costurile de taiere variaza functie de grosimea, inaltimea, volumul masei lemnoase etc), rezulta ca pentru eliminarea acestora, la nivelul retelei feroviare, sunt necesare fonduri financiare substantiale, de care CFR SA nu a beneficiat pe parcursul anului 2021.

In acest context, va informam ca CFR SA, in decursul anului 2021, prin intermediul subunititilor responsabile cu intretinerea si siguranta infrastructurii feroviare, a solicitat Ocoalelor Silvice care administreaza terenurile aflate in vecinitatea caii ferate sau dupa caz a proprietarilor acestora, emiterea avizelor si acordurilor necesare pentru toaletarea sau taierea (dupa caz) a crengilor si a arborilor, potential periculosi pentru siguranta circulatiei, aflati in vecinitatea caii ferate. Mentionam faptul ca, in mare parte, arborii vizati de solicitirile in cauza sunt amplasati in zone impadurite, care se afla pe terenuri din Fondul Forestier National, administrate de RNP Romsilva, organele silvice conditionand orice interventie asupra acestora, prin achitarea taxelor de marcare a arborilor, sau, in unele cazuri, plata valorii masei lemnoase exploatate si a diferentei de masa lemnoasa pentru arborii care nu au ajuns la stadiul de exploatare, ceea ce genereaza costuri suplimentare substantiale in plus fata de cele sus-mentionate. 

Nu mai putin important de subliniat este faptul ca, in conformitate cu prevederile legislatiei silvice in vigoare, taierea sau toaletarea arborilor potentiali periculosi pentru siguranta circulatiei nu poate fi executata decat cu societati autorizate pentru acest tip de lucrari, ce detin certificat de atestare pentru activitatea de exploatare forestiera ceea ce limiteaza volumul lucrarilor, functie de fondurile alocate anual companiei CFR SA, in acest scop. Astfel, in conformitate cu legislatia de profil in vigoare (Legea nr.46/2008 — Codul Silvic republicată OUG nr.12/1998 republicata, OUG nr.55/2019, Legea nr.144/2021 — pentru modificarea si completarea Art.29 din OUG nr.12/1998, privind transportul pe caile ferate romane reorganizarea SNCFR etc) rezulta ca, in scopul mentinerii circulatiei feroviare in conditii de siguranta, personalul propriu al CFR SA poate interveni pentru extragerea si indepartarea in regim de urgenta a arborilor cazuti, care afecteaza gabaritul feroviar, urmarea producerii unor evenimente meteorologice extreme precum vijelii, precipitatii abundente, vant extrem etc”, este răspunsul CFR SA la o petiție punctuală privind copacii care cad peste calea ferată.

După parcurgerea răspunsului CFR, concluzia este că sunt prea mulți copaci care pot să cadă, prea puțini specialiști atestați să-i taie ca să nu se prăbușească, prea mulți bani necesari operațiunii, pe care oricum nu-i primește, dar și atribuții limitate pentru angajații CFR, care nu pot face altceva decât să îndepărteze arborii după ce au căzut deja. 

***  ”Ca urmare a întreruperii temporare în cursul acestei seri a alimentării cu energie electrică a linei de tensiune din cauza căderilor de copaci pe segmentele feroviare Filiași – Gura Motrului și Filiasi – Turceni la această oră, staționează 5 trenuri din care 2 sunt IR și 3 R, cu întârzieri între 90 și 250 de minute”, anunțau, aseară, la ora 21.30, responsabilii CFR.Călători.

La ora 22.30 se anunța izbânda: ”Începând cu ora 22:14 s-a reluat circulația în condiții de siguranță cu locomotivă diesel peste zona afectată. Întârzierile estimate ale trenurilor se situează între 90 și 250 de minute”.

 

Adauga comentariu